דוקטורט
דוקטורטiStock

אחרי שנים של עבודה קשה במסגרת האקדמית, סוף סוף סיימתם את הדוקטורט - ואתם מתהדרים בתואר ה-Phd הנחשק ובכל הידע שמגיע איתו.

סיום המסלול המאתגר שבקצהו הדוקטורט הוא הישג מרשים, ופעמים רבות מדובר בהגשמת חלום. אבל מה עושים ביום שאחרי?

אחרי שסיימתם תואר ראשון ואז גם תואר שני במשפטים, בפילוסופיה או בכל מקצוע אחר, והשקעתם כמה שנים בטיפוס לעבר הפסגה הבאה בדמות דוקטורט, הנה כמה טיפים להמשך הדרך:

המסלול המקובל - פוסט דוקטורט

פוסט דוקטורט הוא בדרך כלל המסלול הנחשק לאחר סיום דוקטורט. קורות חיים של דוקטור אינן שלמות בלי שתהיה שם שורה על פוסט דוקטורט באוניברסיטה בחו"ל, ולמרבה הצער, לעתים מדובר בתקרת זכוכית עבור אלו שלא מסוגלים לעזוב את הארץ לשנתיים.

לא תמיד פוסט דוקטורט הוא הכרחי: חלק מהדוקטורים יוכלו להשיג עבודה בתחומם גם בלי השורה הזאת בקורות חיים, לדוגמה בוגרי תואר שני במשפטים שבחרו להמשיך לדוקטורט. אך למרות זאת, בתחומי התמחות מסוימים פוסט דוקטורט הוא הכרחי כדי לקבל משרה בתחום.

כיום, חלק מהחוקרים או החוקרות בוחרים לפצל את הפוסט-דוק לכמה תקופות, כאשר התקופה הראשונה אורכת כחצי שנה ולאחר מכן טסים בכל פעם לחודש-חודשיים. המבנה הזה מאפשר להם להשלים את הפוסט-דוק בלי להעביר את כל המשפחה לחו"ל, כאשר בן או בת הזוג נשארים עם הילדים בארץ.

אקדמיה או תעשייה?

אקדמאים רבים שבוחרים לעשות דוקטורט רואים את עתידם במסגרת האקדמית, כחוקרים ומרצים. אך אחרי שתחושת ההישג האדירה של סיום מסלול הדוקטורט חולפת, אקדמאים רבים נאלצים להתמודד עם תמונת המצב: מספר הדוקטורים בארץ הולך ועולה, אך כמות המשרות באקדמיה לא עולה בהתאם. מסיבה זו, אקדמאים רבים שנחשבים למצטיינים בתחומם עדיין לא מצליחים למצוא עבודה באקדמיה, ופונים לתעשייה.

לא תמיד הפנייה לעבודה בתעשייה נעשית בלית ברירה: יש לא מעט דוקטורים טריים שמרגישים צורך בשינוי אווירה אחרי שנים במסגרת האקדמית, והעבודה בתעשייה מספקת חלופה מרתקת ופותחת אופקים חדשים.

אם אתם שוקלים לעבוד בתעשייה, כדאי לוותר על פוסט דוקטורט ובמקום זה לקחת קורסים מעשיים שיסייעו לכם להתמקצע בתחומכם. עבור חלק מהמקצועות זה יהיה פשוט יותר - בוגרי תואר שני במשפטים שבחרו לעשות דוקטורט יוכלו להשתלב בתחום המשפטנות בזכות ידע מעשי שנרכש במהלך הלימודים האקדמיים.

החשיבות של סביבה תומכת

השנים לאחר הדוקטורט הם שנים קריטיות בפיתוח הקריירה - בין אם אתם מתכננים להמשיך לפוסט דוק, לפרסם מאמרים או להשתלב בתעשייה, צפויות לכם שנים מאתגרות עד שתזכו לנוח על זרי הדפנה. זה הזמן לצמצם כמה שאפשר בהוצאות, ולנהל את הזמן שלכם באופן היעיל ביותר.

חשוב לשתף את הסביבה הקרובה בתהליך, כדי שיוכלו להתגייס ולסייע לכם לבסס את הקריירה שלכם, בין אם זה אומר לעשות בייביסיטר לילדים או לתמוך בכם ברגעי משבר.