ח"כ תהלה פרידמן: התלמיד הדתי משלם יותר ומקבל פחות

"אנו מבקשים ממשרד החינוך לפקח על הקמת מוסדות ולבחון מתי יש צורך בהקמת מוסד, אפילו אם הוא קטן, ומתי אין הצדקה", הסבירה פרידמן

חזקי ברוך - ערוץ 7 , ט"ו בכסלו תשפ"א

ח"כ תהלה פרידמן: התלמיד הדתי משלם יותר ומקבל פחות-ערוץ 7
תהלה פרידמן
Photo by Noam Revkin Fenton/Flash90

יו"ר ועדת המשנה לחינוך דתי וזהות יהודית, ח"כ תהלה פרידמן, קיימה היום (שלישי) דיון בנושא תשלומי הורים בחמ"ד.

הדיון עסק בשורשי הבעיה – מוסדות קטנים, ולעתים לא תקניים, המובילים לכך שההורים משלמים יותר והתלמידים מקבלים פחות.

בחטיבות ביניים ובתיכונים בחינוך הממלכתי לומדים פי 2 תלמידים בממוצע לשכבה מבחינוך הממלכתי דתי. לעתים הדבר נובע בגלל פיזור גאוגרפי ומיעוט דתי, אולם פעמים רבות הדבר נובע מריבוי מוסדות דתיים באותו איזור\עיר שההבדל היחיד ביניהם הוא רמת הדתיות ולא תוכן הלימודים.

תהלה פרידמן אמרה בתום הדיון לערוץ 7, "ריבוי המוסדות גורם לכך שמשרד החינוך נאלץ להשקיע יותר כסף בחינוך הדתי, ההורים נדרשים לפצות באמצעות תשלומי הורים גבוהים, ובסופו של דבר למרות התקציבים הללו התלמיד הדתי מקבל פחות כי ככל שמוסד יותר קטן כך קשה להביא אליו יותר מגמות, שירותים, פעילויות, ועוד"

"זה מתבטא גם בפערים בין הציונים. תלמידי הממלכתי דתי לא פחות חכמים מתלמידי הממלכתי. ואין סיבה שהם לא יצליחו במבחנים כמו שאר תלמידי ישראל. הדיון היום היה הראשון מתוך סדרת דיונים שבכוונתנו לקיים בנושא. אנו מבקשים ממשרד החינוך לפקח על הקמת המוסדות ולבחון מתי יש צורך בהקמת מוסד, אפילו אם הוא קטן, למשל בפריפריה. ומתי אין הצדקה להקים ישיבה תיכונית בעיר בה יש כבר כמה ישיבות שיפגעו מהמהלך", ציינה.

בדיון הציגה תנועת נאמני תורה ועבודה נתונים חדשים על גודל מוסדות החינוך בחמ"ד וציינה כי שליש מהמוסדות שנפתחו בשנים האחרונות הוקמו ללא כל הצדקה מספרית ותוך פגיעה במוסדות הקיימים.

על פי הנתונים שהציגה נאמני תורה ועבודה, בשכבה ממוצעת בחטיבת ביניים בחינוך הממלכתי-דתי לומדים 45 תלמידים לעומת 90 בחינוך הממלכתי. בשכבה ממוצעת בתיכון בחינוך הממלכתי-דתי לומדים 54 תלמידים לעומת 110 בחינוך הממלכתי. ביחס לטענה כי המוסדות קטנים בגלל פיזור גיאוגרפי ובגלל ההפרדה המגדרית, יש לחדד כי טענה זו נכונה רק באזורים בודדים. במרבית אזורי הארץ, הסבר זה אינו מסביר את קוטן המוסדות.

מוסד חדש מאושר לעיתים על אף שקיים מוסד מתאים בסביבה הקרובה, והתלמידים שמגיעים למוסד החדש נגרעים מזה הקיים. מתוך רשימת המוסדות החדשים המוקמים מידי שנה, מעריכה, כאמור, נאמני תורה ועבודה, כי שליש מהמוסדות נפתחו ללא הצדקה מספרית, תוך פגיעה במוסדות קיימים.

כך קורה שבגלל בעיית הגודל: גם משרד החינוך נאלץ להשקיע יותר כסף בחינוך הדתי, גם ההורים נדרשים לפצות באמצעות תשלומי הורים גבוהים, גם התלמיד הדתי מקבל פחות, וגם המוסדות נמצאים תמידית במצב של חוסר יציבות תקציבית, במיוחד ברגעי משבר כלכלי.