אביב כוכבי
אביב כוכביצילום: דובר צה"ל

לאחר כשנה וחצי של עבודת מטה, צה"ל מפרסם את "אמנת הקצין" שעליה יחתמו כל קציני הצבא בתום קורס הקצינים, כך פורסום הבוקר (חמישי) בעיתון 'ישראל היום'.

באמנה, שאושרה השבוע על ידי הרמטכ"ל, רא"ל אביב כוכבי, מרוכזות החובות והדרישות מהקצינים בצבא. כמו כן, צה"ל הגדיר לראשונה מהו קצין, וקבע לו שש חובות עיקריות: ליזום, ללמוד, להכין, להחליט, להוביל ולבצע.

אמנת הקצין תתווסף למסמך "רוח צה"ל" והחתימה עליה תתבצע בתום קורס הקצינים עם ההגעה ליחידה. החתימה תתקיים בטקס חגיגי ואחיד שייערך ביחידות השונות בראשות קצין בדרגת אלוף משנה ומעלה.

המסמך החתום יתויק בתיקו האישי של הקצין, ועותק שלו יישאר בידי הקצין. בעוד שבועות ספורים צפויים כל חברי פורום מטכ"ל להתכנס ולחתום על המסמך, ולאחר מכן יידרשו כל הקצינים המשרתים בצבא לחתום עליו בתוך כחודשיים.

במארס 2019‬ הנחה הרמטכ"ל, רא"ל אביב כוכבי, להקים צוות רב-זרועי בהובלת אגף המבצעים וחטיבת תוה"ד על מנת שיגבש הגדרה עדכנית ואחודה לדמות המפקד בצה"ל, וזאת במטרה למצוא מכנה משותף רחב ככל הניתן לדרישות מהקצינים והקצינות בצה"ל מכל הזרועות, החילות והאגפים.

הצוות עשה עבודה ארוכה של ניתוח הגדרות הקצין לאורך שנים ביחידות השונות, כאשר חברי פורום המטה הכללי של צה"ל היו שותפים פעילים בחיבור המסמך.

בשבוע האחרון הוצגה העבודה לרמטכ"ל, שאישר את הגדרת הקצין, ציוויי הקצין ואמנת הקצין. מעתה, קצין בצה"ל מוגדר כ"מפקד - משימתי, מקצועי ואנושי, בעל כושר מנהיגות, משמש דוגמה אישית ואחראי לכשירות מסגרתו ולפיתוח יכולותיו. איתן, בעל יכולות ניתוח גבוהות, יכולת קבלת החלטות וכושר ביצוע, גם בתנאי לחץ ולנוכח כל קושי... פועל באחריות ובממלכתיות, בתחושת שליחות להגנת המדינה ועל פי רוח צה"ל. משמש דמות לחיקוי בצה"ל ומופת בחברה הישראלית".

במסמך נוסף, תחת הכותרת "אני מתחייב - אמנת הקצין" מופיעה השורה: "בחרתי והוסמכתי לשרת כקצין בצבא הגנה לישראל". בצה"ל מדגישים מאוד את היוזמה, הלמידה העצמית, חניכת הפקודים והכשרתם, רמת ביצוע גבוהה ועוד. המסמך נחתם במשפט: "בחרתי ובחרו בי להנהיג ולהוביל. אני מקבל עלי אחריות כבדה מתוך מחויבות עמוקה, ומתחייב לממש את כל האמור לעיל, ולשמש מופת בכל מעשיי, בבחינת 'ממני תראו וכן תעשו'".