קורונה
קורונהצילום: איסטוק

פרופ' מוטי גרליץ, מנהל מעבדת קורונה בדרום הארץ וחוקר בכיר באוניברסיטת תל אביב, הוא חלק מיוזמה של רופאים ומדענים 'מודל ההיגיון הבריא' שמבקרים את ניהול המערכה נגד נגיף הקורונה.

"הניהול הוא מוטעה בהסתכלות הכללית על המגיפה. הכלים שבהם אנחנו מודדים את הקורונה קשורים למאומתים. הבדיקות שנותנות לנו מדד לגבי אנשים שכנראה פגשו את הוירוס, לא נותנות לנו מדד אמיתי לגבי חולים. צריך להפריד בין מישהו שהוא חיובי לוירוס לבין מי שחולה בו", אומר גרליץ בראיון לערוץ 7.

לדבריו, "המערכת, בסופו של דבר, מתנהלת לפי מספרים של אנשים שפוגשים את הוירוס ולא לפי מצב החולים במשק ונוטה לקחת את צד הבהלה. היא שבויה באותה קונספציה שהיתה בפברואר ובמארס".

פרופ' גרליץ טוען כי מערכת הבריאות יוצרת לחץ בציבור בעוד המצב אמור להיות הרבה פחות מלחיץ. "מדברים היום על סגר שלישי וקריסת מערכת הבריאות ואני רק רוצה להזכיר שבשיא הסגר השני התמודדו עם 800 חולים קשה ואנחנו לא קרובים בכלל למספר הזה. גם המספרים שהוגדרו לפני כארבעה חודשים כקו אדום ירדו למטה. עם מה שהתמודדנו קודם, עכשיו זו בעיה להתמודד וכבר ב-2,000 חולים מאומתים ביום מדברים על סגר. ההתנהלות מוקצנת, למרות שאנחנו בכל יום יודעים יותר על הוירוס, הטיפולים טובים יותר והיינו אמורים להיות פחות בבהלה".

הוא מציג את המודל שהוא וחבריו יצרו. "אנחנו יודעים שהוירוס תוקף בצורה חמורה אוכלוסיות מאוד מוגדרות – מבוגרות בגיל וכאלה שיש להם מחלות רקע. ברגע שהנתון הזה מולנו ואנחנו יודעים למפות את האוכלוסייה הזו אפשר להשתמש ביתרונות של מערכת הבריאות הישראלית. מדובר כנראה על 15%-18% מהאוכלוסייה וברגע שאנחנו עושים מאמצים להגן עליהם, יתר האזרחים יכולים לחזור לעבודה וללימודים באופן טוב יותר. כל הקפסולות שגורמות לכך שבתי הספר או העסקים לא באמת נפתחים באופן סדיר, יכולות להיחסך".

"כפי שהסברתי, התחלואה אינה באחוזים שהפחידו אותנו בפברואר או במארס. היינו יודעים אז את הנתונים שאנחנו יודעים היום, אף מדינה בעולם לא היתה נכנסת לשיטת הסגרים כי היא לא באמת עובדת. אנחנו חושבים שאנחנו עושים משהו, פותחים את הסגר, חוזרים וחוזר חלילה".

"לדעתנו אפשר להסתכל וללמוד מסיפורי הצלחה כמו של החברה החרדית. כבר חודשיים הם לא נמצאים בסגר, מערכות החינוך חזרו לפעולה מלאה והחשש של מקבלי ההחלטות במערכת הבריאות שתהיה שם קריסה טוטלית לא מימש את עצמו. כרגע אנחנו עדיין שבויים באותו קונספט ומשרד הבריאות רוצה לראות פחות מאומתים חדשים ביום ואינני יודע מדוע זה המדד", הוא מסכם.