מנחם הורוביץ
מנחם הורוביץצילום: Moshe Shai/FLASH90

קשה לכתוב טרגדיות כל כך נוראות כמו חייו של יונתן היילו, שהגיעו השבוע לקיצם עם התאבדותו. את הדרמה הזו ודאי עוד יספרו בפרוייקטים דוקומנטריים, בספרים ואולי גם בסרט שמבוסס על חייו. 

זהו באמת מקרה יוצא דופן, שלא סתם העסיק השבוע את התקשורת, וגרר הרבה דיונים ותגובות. אבל ההחלטה של יונתן היילו לסיים את חייו, היא דווקא לא דבר יוצא דופן. כמוהו ישנם רבים – יותר משש מאות ישראלים בכל שנה שולחים יד בנפשם, ומשאירים אחריהם משפחות מרוסקות, אכולות רגשי אשם ועצב. הכמות הזו, יותר ממספר הרוגי תאונות הדרכים, היא פשוט בלתי נתפסת.

ובכל זאת, אנחנו כמעט ולא שומעים עליהם. כאשר זה לא יונתן היילו או אנשים מפורסמים כמו דודו טופז ויגאל בשן (כל אחד והנסיבות השונות שלו, כמובן), המתאבדים נשארים באלמוניות מוחלטת, ומה שיותר מדאיג הוא שגם התופעה בכללותה נשארת בצללים.

זה לא במקרה: במשך שנים היה קיים חשש שפרסום של מקרי התאבדות, ובעיקר התייחסות חיובית למתאבדים, יגרור חקיינים וייצור כביכול לגיטימציה למעשה הזה. לאחרונה, הגורמים המקצועיים רואים את הדברים אחרת. בשיחות שקיימתי עם כמה מנהלים בכירים בתחום רפואת הנפש, גיליתי גישה שטוענת כי דווקא חשוב להציף את הנושא ולקיים דיון ציבורי רחב על התאבדויות, הגורמים להן והדרך להתמודד עם מכת המדינה הזו. 

מה שקורה כרגע הוא השתקה כמעט מוחלטת של התופעה: משפחות של מתאבדים מבקשות למחוק בתעודת הפטירה של יקירם את המילה 'התאבדות' מחמת הבושה, הרצון להסתיר או אפילו בגלל ענייני ביטוח. נוצר מסך של בושה ושתיקה סביב האובדנות, והמצב הנפשי שמוביל אליה, שכמעט תמיד מוגדר כדיכאון. 

הקורונה בלמה את התופעה

מאז התפרצות הקורונה ושיבוש כל מהלך החיים שהכרנו, ישנה עלייה תלולה בדיווחים על דיכאון ובפניות למרפאות בריאות הנפש. כולם מבינים את המצוקות החדשות – מההסתגרות בבית, פגיעה בהכנסה, אובדן הביטחון הכלכלי וגם חשש ממשי ממוות. כל אלו לא בדיוק תורמים לשקט הנפשי. ולמרות זאת, מספר ההתאבדויות דווקא יורד. איך מסבירים את זה? התחושה הקולקטיבית שכולנו באותה סירה, מפיגה במשהו את תחושת הבדידות האישית, וכמו במקרי קיצון אחרים בהיסטוריה, כשהחיים עוברים למצב הישרדותי, אנשים נדבקים בכוח לחיים. בהתאם, המומחים כבר צופים שבסוף המשבר הזה נראה עלייה באובדנות.

קל לפתור את העניין בגישה של "ממילא אין מה לעשות נגד זה". אבל תוכניות למניעת אובדנות באירופה, למשל, הצליחו להוריד בעשרות אחוזים את מספר המתאבדים בכמה מדינות. 

ואפילו בישראל יש מקום שבו זה דווקא נעשה, ובהצלחה: בעשור שעבר התאבדות הייתה גורם המוות מספר אחת בצה"ל. אחרי שנים בהן יותר מעשרים חיילים נטלו את חייהם, הוחלט ליישם תוכנית מניעה רחבה, ובשנים האחרונות נרשמת ירידה תלולה במספר המתאבדים.  

זאת אומרת שיש מה לעשות, ועכשיו צריך לנקוט עמדה ולדרוש שהסטטיסטיקה העגומה שלנו תשתנה. 

לתקשורת בארץ, ולמעשה בכל מקום, קשה לעסוק בהתאבדויות. באופן טבעי זה נושא מדכא, שנתפס רחוק מאיתנו ואי אפשר לסמן בו אוייב כמו ארגון טרור, או לפחות גורם שלילי כמו נגיף. זוהי מלחמה ארוכה וסיזיפית, בלי גיבורים גדולים ודרמות שמצטלמות טוב. ובכל זאת, דווקא בגלל הדברים האלו אנחנו צריכים לשנות גישה ולהציף את התופעה, לשבור את מחסום הבושה ולהראות שיש גם תקווה לתיקון. 

כי לא תעמוד על דם רעך.

(המאמר פורסם בשבועון ״מצב הרוח״)