אילוסטרציה
אילוסטרציהפלאש 90

מאז ומעולם נהגה מפלגת יהדות התורה לגלות עמימות מסוימת בנושאים המדיניים.

אולם, עיתון 'המבשר' מפרסם הבוקר (שני) ציטוטים היסטוריים ממנהיגי אגודת ישראל ערב קום המדינה מהם עולה כי שררה התנגדות נחרצת למו"מ על מסירת חבלי ארץ ישראל.

הציטוטים הבאים מיוחסים לרב יעקב רוזנהיים ז"ל משמו של רבי חיים עוזר גרודזינסקי זי"ע, נשיא מועצת גדולי התורה, באגרת שכתב לרב משה בלוי ז"ל, מנהיגה של אגודת ישראל בארץ ישראל.

"הגילויים הם בשלשה מישורים, שכל אחד מהם מעמיד באור נכון ומובהק את דעתם של גדולי ישראל מנהיגי היהדות החרדית ואגודת ישראל לדורותיהם", מספר הרב דוד נחמן רוטנר, כותב המחקר ההיסטורי שיפורסם מחר במלואו בין דפי העיתון.

המישור הראשון היא שאין שום בסיס לדחות מדינה יהודית. הדברים מובאים שם בלשונם: "חובת בית ישראל בלבד, כאשר הם בעלי מדינה יהודית, הם חייבים לנהל אותה על פי דיני התורה. כך שמלבד התחשבות בהלכי הרוח העממי בעם ישראל, אין באמת שום בסיס לדחות מדינה יהודית כלל, רק מתוך החשש שמי שהתנער מעול התורה ישלוט בה".

המישור השני, הוא ההכרעה שאין לנו כל אפשרות לוותר על אף שעל מחלקי ארץ הקודש, וכי וויתור על גבולות הארץ כמוהו כהכחשה של דברי התורה והמסורת.

"לנו יש טענה מבוססת וסבירה לפיה איננו יכולים להסכים שארץ ישראל אשר אלוקים נתן לנו בגבולות גיאוגרפיים מאוד מוגדרים, אמורה להתפרס על גבולות שהשתנו ע"י מתנגדינו או אלה שאויבי התורה לקחו זאת כמובנים מאליהם. זו הכחשה של התורה ודברי המסורת, שגם מקודשים בכל העולם".

במישור השלישי באה היהדות החרדית בראשות מנהיגיה לשלול את שיתופי הפעולה עם הגרועים שבשונאי ישראל – נגד מדינת היהודים, וכי בשום אופן אין אנו מכריזים על עצמנו שאנחנו נגד מדינת יהודים. הדברים בלשונם בנושא זה מנוסחים בקצרה: "לא היינו צריכים להכריז על עצמנו בציבור כמתנגדים למדינה היהודית".