ציורי הקיר בתיאטרון המלכותי בהרודיון
ציורי הקיר בתיאטרון המלכותי בהרודיוןצילום: מרק אברהמי, ראש תחום שימור, רשות העתיקות

מתחם ציורי הקיר בתיאטרון ההרודיון יפתח לביקור הקהל הרחב, זאת כעשור לאחר שנחשפו במהלך חפירות ארכיאולוגיות באיזור.

בשבוע הבא, במסגרת שורת אירועים לציון עשור לפטירתו של פרופ' אהד נצר ולגילוי החשוב של התיאטרון המלכותי בהרודיון, יפתחו, כאמור, המבנים ובהם ציורי הקיר המרהיבים לביקורי הקהל הרחב.

את הסיורים במקום יובילו רשות הטבע והגנים ואנשי בית ספר שדה כפר עציון, שבמקביל יקיים שורה של הרצאות מידי ערב על ההרודיון וממצאיו הארכיאולוגיים שיוקדשו לזכרו של פרופ' נצר.

לטענת חלק מהארכיאולוגים, חשיפת התיאטרון המלכותי שבו נמצאו ציורי קיר הוא אחד הממצאים החשובים ביותר שנמצאו בחפירות ארכיאולוגיות בישראל.

הציורים המרהיבים ובהם כעין חלונות אל הנוף המתארים סצינות של קרבות קדומים, נופי הנילוס ועוד - צוירו בטכניקות פרסקו, סטוקו וסקו.

בין הממצאים המרגשים שעלו בחפירות התיאטרון נמצאה כתובת המתארכת את בנייתו, עדויות למלאכת הפועלים של הורדוס וכן עדויות לפעילות מורדי המרד הגדול ומרד בר כוכבא באתר.

עמיחי נועם, סמנכ"ל בית ספר שדה כפר עציון, אמר: "מדובר בבשורה של ממש. תאטרון ההרודיון שנפתח לקהל הרחב מעניק הצצה נדירה לעולם שלם של תרבות ומאפשר הצצה לרגעים מהעבר בעיניים של מי שחיו קרוב יותר לאירוע מבחינת רצף הזמן".

לדבריו, "כאנשי ארכיאולוגיה, כמי שלקחו על עצמם לספר על גוש עציון ולשמור על הטבע והמורשת שלו אנחנו מתרגשים. זו הזדמנות נדירה לספר עוד על ההרודיון ומשמעותו ולכן במקביל לחשיפה הפומבית של ציורי הקיר בחרנו להקדיש שבוע שלם של הרצאות ולהקדיש אותו לחוקר הנודע ביותר של האזור".

ציורי הקיר בתיאטרון המלכותי בהרודיון
ציורי הקיר בתיאטרון המלכותי בהרודיוןצילום: מרק אברהמי, ראש תחום שימור, רשות העתיקות