ללמוד עסקים מהסופגניה

סופגניה כבר מזמן אינה כדור בצק עם ריבה ואבקת סוכר. איך זכתה הסופגניה לתיוג יוקרתי בעל אינסוף פרצופים, ואיך ניתן לשדרג כך עסקים?

שמעון כהן - ערוץ 7 , כ"א בכסלו תשפ"א

ללמוד עסקים מהסופגניה-ערוץ 7
כבר לא אותו דבר
צילום: ליאור מזרחי, פלאש 90

אחד מסימנים המעידים כל שנה על חג החנוכה המתקרב הוא העיסוק התקשורתי הנרחב במגוון הסופגניות השונות ובעיקר המשונות שהומצאו לקראת החג המתקרב. סופגניות כבר מזמן אינן אותו כדור בצק עם ריבה בתוכו וקצת אבקת סוכר מעליו. נדב בורלא, מומחה לקידום עסקי, רואה את התמורות שחלו בסופגניות וביחס אליהן ומסיק תובנות לקידום עסקים.

"מדהים לראות את האבולוציה של הסופגניה", הוא אומר ומזכיר כי הסופגניה "עד לפני כמה שנים הייתה רק עוד מאכל חגיגי והפכה לאייקון אופנה. סופגניה לא קונים רק כדי לאכול, אלא כדי להצטלם איתה וכדי לתת אותה מתנה".

"אחת החברות היותר מוכרות ניכסה לעצמה את החג הזה והפכה אותו לאירוע הפקה שגורמת לכל אחד לתהות מה יהיה בקטלוג השנה", אומר בורלא ומציין כי אותה חברה הביאה למצב שבו "כל סופגניה אחרת הופכת לסוג של השוואה לסופגניה שלה".

כדי להגיע למעמד שכזה "הם עשו חשיפה מאוד גדולה ושייכו דבר בסיסי, שלא היה שייך לשום דבר, והתאימו אותו אליהם", ואת זאת עשו בעבודה חכמה של מיתוג הסופגניות שלהם. דוגמא לכך הוא מוצא במרצדס כמודל של רכב יוקרה ובקוקה-קולה כמודל של משקה מוגז. "מה שהם עשו זו חזרתיות מוגברת. שיווק הוא שטח נדל"ן במוח של הלקוח, וככל שנחזור על מסר מסוים נהפוך אותו למובן מאליו. זה מה שקרה לאותה סופגניה שקיבלה עוד קישוטים וצבעים וזה הפך להיות החג שלהם".

"אנחנו לא אומרים כאן את שמה של אותה חברה, ולמרות זאת כולם יודעים במי מדובר. זה הכוח של שיווק חכם. אנשים מצליחים להפוך יצירה לשייכת להם", אומר בורלא ומזכיר את הפורפרות של שנות השמונים שזכתה גם היא למיתוגים על ידי חברה מסוימת עד שנדמה היה שאותה חברה היא שהמציאה את המשחק.

האם מיתוג שכזה אינו עולה סכומי עתק? בורלא ממש לא מקבל את הקביעה הזו. "אם רוצים לעשות פרסום רוחבי נצטרך באמת מאגרים גדולים של כסף, אבל בימינו יש הרבה אלטרנטיבות שניתן להישען עליהם כמו הרשתות החברתיות שהן חינמיות בבסיסן, וניתן להגיע דרכן לתפוצה רחבה של אנשים מפולחים במקום להשקיע סכומים גבוהים מאוד לקהלים רחבים שאינם בהכרח קהל היעד".

לדבריו בעולם השיווק והעסקים יש לצאת מהראש שקורא להיות כמו כולם, אמירה שעליה אולי רבים התחנכו, אלא חייבים להתבלט. "עצם זה שאתה נוכח עם האג'נדה שלך יהיה מישהו שיאהב את זה וברשת חברתית וירטואלית התפוצה רחבה הרבה יותר". ובהקשר זה של שיווק עדכני מזכיר ומציין בורלא כי בעידן הקורונה עסקים רבים עברו לאונליין והמשמעות היא לקוחות מכל העולם ומגוון אופציות שהולך ומתרחב.