כארבעים אלף תושבי אפרת וגוש עציון נאלצו עד הקמת המרכז המסחרי החדש, להסתפק במרכזים מסחריים קטנים או לצאת לירושלים. ראש מועצת אפרת עודד רביבי אומר כי הצורך בהקמת מרכז מסחרי מודרני ותוסס עם נותני שירות הוא צורך השעה. "מה שעניין אותנו היו מספר עקרונות: רצינו לייצר מרכז מסחרי חווייתי קרוב, נגיש המותאם לציבור התושבים שלנו ולצרכים שלו- עם חנייה גדולה ומרווחת שמספק ביטחון לבאים בשעריו. הצלחנו! כולם מכירים את עומסי תנועה הכבדים בדרך לירושלים, ואם ויתרת על הנסיעה לבירה וניסית למצוא את מבוקשך במרכז המסחרי בגוש עציון, זמינות החניה שם מאתגרת. אל המציאות הזו נכנסנו כשיזמנו את הקמת המרכז באפרת. המקום שאנו משלימים בימים אלה ייתן מענה איכותי במחירים טובים לתושבים, גם בנוגע לקניות, שירותים וחוויית שופינג קרובה לבית". אל עשרת אלפים מטר בנויים של מסחר ומשרדים, מצטרפים 200 מקומות חניה בשטח – החניון הכי גדול באפרת והגוש. המרכז המסחרי יכלול חנויות של רשתות חזקות ומוכרות לצד עסקים מקומיים שיעניקו מחיר ושירות ללא תחרות. מהלך השכרת השטחים נמצא בעיצומו. הבניין צפוי לרכז בתוכו את כלל השירותים והצרכים שהתושבים זקוקים לו: משרדים, קופות חולים, חנויות ביגוד פארמה ומזון. עד כה הצטרפו למרכז המסחרי באפרת רשת שוק העיר השייכת לביכורי שדה – רשת קמעונאות חזקה וצומחת, רשת BE פארם השייכת לשופרסל, רשת המאפיות הירושלמית האהובה נחמה עם המאפים והחלות הטובים בישראל, רשת קצפת עם הגלידות הטובות ביותר, וגם רשת פיצה שמש הפופולארית פותחת סניף במרכז. רשת חנויות הצעצועים ONE, מעדנייה בשרית ועוד. אפשר להניח כי קניינים וקנייניות מהאזור, אך גם מירושלים והסביבה שמתעניינים בשופינג – ומי לא? יתאהבו מיד בשדרת המעצבות. מדובר בשדרה מפעימה ומרתקת עם חמש חנויות אופנה לנשים דתיות ואלגנטיות, שבה כל אחת תמצא את שאהבה נפשה. בימים אלה מתקיימות בדיקות התאמה של מעצבות מוכשרות ומבטיחות, חלקן תושבות האזור כדי לוודא שכל אחת מהחנויות בשדרה תתכבד במעצבת ראויה ומוצלחת. במרוץ לחמישייה הנבחרת - את מי אתן הייתן רוצות לראות בשדרה שלכן? ויש את חנות הסלולר והמחשבים "הלו אחי" שמגיעה גם היא למרכז, למתחם התרבות מגיעה חנות הספרים המפורסמת ביותר בגוש – "מינצר", לצידה תפעל גם חנות לתשמישי קדושה. איך הצלחתם להביא רשתות וחנויות נחשבות? "זאת אוכלוסייה איכותית עם מוסר תשלומים גבוה", מסביר ראש המועצה עודד רביבי. "איך אני יודע? 95% משלמים מיסים! התושבים שלי מוכנים לשלם בלי תירוצים בעד שירותים טובים ויעילים. התושבים שלי חלקם עולים מחו"ל, הם רואים עולם ומעריכים איכות של מותג ושירות. מותג חזק מהווה מדד של איכות, תושבי האזור רגילים לאיכות ומותגים". את שיווק המתחם מנהלת "פירמקס" חברה המתמחה בשיווק ופיתוח נדל"ן, הפועלת בין השאר בגוש עציון בהובלת המנכ"ל נתי גל. גל מגלה כי כרגע האתגר לבחור זכיינים מקומיים נכונים להפעלת מותגי מזון בתחום המסעדנות "אנחנו נפגשים עם כמעט כל רשתות זכיינות המסעדות הכשרות. אנחנו לא רוצים כל אחד, ובודקים את מידת ההתאמה שלהן לקהל שלנו בגוש", גל מגלה כי התמהיל עליו עובדים כעת כולל מו"מ עם מותגים חזקים המפעילים מסעדות בשריות וחלביות אהובות, שזוכים לביקורות טובות באיכות, טעם ויצירתיות ומנסים לאתר עבורם זכיינים בעלי ניסיון וידע כדי להצליח ולהרוויח. המקום כאמור יהווה נקודת מפגש מרכזית וחזקה, לכן שתיים מקופות החולים כללית ומאוחדת מקימות מרפאות בהיקף של 1500 מטר. אמרנו שירות? אך טבעי שהמועצה מקומית אפרת תעבור לשם, קומה שלמה בבניין תשמש את המועצה וכלל השירותים המוניציפליים יינתנו משם. בשל מיקומו של המתחם, ובהיותו נקודה מרכזית של עבודה ושופינג, הוקצו בבניין 1000 מטרים עבור מתחם עם חללי עבודה. המתחם נוצר עקב דרישה של בעלי עסקים ועצמאים באזור שזקוקים למקום שקט ואישי לעבודה ופגישות. כעת מתקיים תהליך איתור של זכיין מקומי שייטול את המתחם לאחריותו ויפעילו לטובת אנשי ונשות עסקים ויוצרים באזור. רגע, אז איך קוראים למרכז המסחרי החדש? מתברר שזה תלוי בקוראים והגולשים כעת. הנהלת המקום פותחת את התחרות על השם למרכז החדש, שם מקורי, יצירתי וכזה שיבטא היטב כל מה שמייצג המבנה, מיקומו וההיסטוריה המרגשת שסביבו. מנהל השיווק אומר כי השם שייבחר יזכה את שולחו בשובר קנייה בערך של 3000 שקלים למימוש ביום פתיחת המרכז המסחרי. את השמות יש לשלוח למייל Efrat@kobis.co.il בינתיים, אני בודק אילו הטבות מתכננת המועצה עבור המתחם, אך ראש המועצה מפתיע בנחרצות: "שום הטבות! את מה שאתה מכנה 'הטבות' דאגתי לעגן בהליכי התכנון", אומר רביבי. "אני לא יודע לתת הנחה בארנונה, אני יודע לתכנן ולהיערך ולקבוע שמפתחות החנייה יהיו מרווחים, שהקניון יהיה ידידותי למשתמש, ושהמיקום שלו יהיה במקום בולט בעיר. החשיבה של המועצה היא רוחבית, ולכן גם התוכניות העתידיות ממקמות את הפיתוח העסקי סביבו". רביבי אומר כי המועצה מעורבת מאוד בכל מה שקשור למרכז המסחרי, וכי תפקידה לא הסתיים באישור הקרקע לנכס. "אנחנו עובדים בליווי צמוד עם יזם הקניון, הוא מתייעץ איתנו אילו גופים להביא, ואנחנו בוחרים יחד את העסקים שיאיישו את המרכז המסחרי הגדול באפרת. רביבי מעריך שבתוך פחות משנה ניתן יהיה להשיק את המתחם החדש, וקורא לזכיינים מקומיים להשתלב במערך המסחרי המדובר ביותר באזור.