ועדת הקורונה בכנסת דנה אתמול (שני) בהחזרת הפעילות לעולם התרבות.

יו"ר הוועדה ח''כ יפעת שאשא-ביטון (כולנו בליכוד) אמרה כי "דווקא עולם התרבות, היכול להתנהל בצורה מפוקחת ומבוקרת – נשאר אחרון לפתיחה מחודשת. זאת גם הנפש והתרבות של אזרחי ישראל – וגם פרנסתם של כל-כך הרבה אנשים. לא מדובר בשיקול-דעת מוטעה של משרד הבריאות – אלא במגמה ומדיניות של היסטריית-סגר כל הזמן".

יוזמת הדיון ח''כ אורלי פרומן (יש עתיד-תל"ם) הדגישה כי "כבר הוכח מספרית, שעולם זה מייצר תנופה כלכלית משמעותית למשק. המפגש בין האומנים לציבור – יירפא את הנפש. יש כבר מתווה שהחל לעבוד בצורה יציבה, ולא היתה באולמות התרבות ולו הדבקה אחת".

ח''כ יואל רזבוזוב מיש עתיד אמר כי''פשוט נדרשת החלטה, וכל מקום שנפתח – נשקל סיכון מסוים, מחושב. אך דווקא בעולם התרבות, הפתיחה היא מדודה ומפוקחת''.

ח''כ ג'אבר עסאקלה (הרשימה המשותפת) אמר בדיון "אנחנו כבר מזמן הפסקנו לנסות להבין את היגיון הנחיות הממשלה". לדברי ח''כ יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו), "מה שעושה אותנו בני אדם – הוא הצגה טובה, מוסיקה מהנה, אוכל טעים".

הזמר יזהר כהן סיפר בהתרגשות כי "רוב רובם של האמנים הם עצמאיים, ואינם נמצאים בחל"ת, ופרנסתם כשוקת שבורה. אין לנו פשוט כסף לקנות במכולת". לדבריו, "המורל של החברה הוא הכרחי, התרבות והאמנות מעניקה חוסן לעם".

צביקי מורן, נגן ומורה למוסיקה, טען כי בכל מדינות העולם נעשה מאמץ מיוחד לשמירת עולם התרבות, ואם נאלצים לסגור, הפיצויים בעולם הם פי 150 מאשר בישראל.

ד"ר אמיליה אניס, מנהלת האגף לאפידמיולוגיה במשרד הבריאות, הזהירה מפני התקהלות רבה, בחוץ או בפנים באולמות התרבות ועל אי-הקפדה על עטיית-מסכה, ולכן פתיחתם נדחית לשלב מאוחר. ''יש לנו מתווה מסודר לפי מדדי הבריאות. המתווה לפתיחה הוא קביעת מקום לישיבה באולם, עריכת בדיקות מהירות בכניסה ועטיית-מסיכה''. לדבריה ייערך ניסוי הפעלת המתווה באילת.

ענת שטיין, חוקרת מדיניות תרבות באירופה, אמרה כי ניתן במאה ה-21 לפקח על ישיבת המשתתפים באולמות התרבות ע"י כירטוס אלקטרוני, ואילו נעם סמל, מנכ"ל תאטרון הבימה הבהיר כי "התרבות קיימת - אך רק לעשירון העליון ולא לשאר הציבור. אנו לא נמרוד ולא נפר את החוק, אך אתם לא מייצגים אותנו כראוי ומונעים מאיתנו זכות יסוד לצרוך תרבות. אני קורא לחברי הכנסת למרוד, תגישו הצעות-לסדר ותראו לנו שאנחנו חשובים".

גיא גוטמן, ראש מטה שר התרבות, השיב כי סמכות הפתיחה של המופעים היא אך ורק בידי משרד הבריאות, אך לא ניתן להשוות את עולם התרבות לשום אולם אחר, כאולם-שמחות או בית כנסת, וניתן לפקח ולבקר בו על אכיפת ההנחיות.

פרופ' נדב דוידוביץ, חבר בוועד ארגון רופאי בריאות הציבור, הדגיש כי ''בריאות היא דבר יותר רחב מהקורונה, בריאות היא גם תרבות. השאלה היא לא אם לפתוח, אלא איך לפתוח- צריך לעשות את האיזונים שנדרשים ויש לנו את הכלים לעשות זאת''.

לסיכום הדיון הוסיפה יו"ר הוועדה שאשא ביטון כי "אפשר לפתוח בצורה אחראית, מסודרת ובטוחה. חובה לפצות את ענף התרבות - ויש להילחם על כך. אם מחליטים שיישאר סגור – על הממשלה לפצות באופן מלא. צריך לתת לאומנים לשחק על הבמה, במקום לשחק בחיים של אנשים".