רחל סילבצקי
רחל סילבצקיצילום: חזקי ברוך

אני רוצה להיות מומחית קורונה.

אני רוצה להיות כמו כל הכתבים, אנשים ברחוב, חוקרים, פוליטיקאים, סטטיסטיקאים, אנשי הרפואה וביורוקרטים בהווה ולשעבר, אלו שבביטחון עצמי מעורר קנאה מפרסמים מאמרים כתבות והודעות, חותמים על מכתבים והצהרות, מתראיינים בתקשורת, וקובעים ללא היסוס שאין ללבוש מסכה כי זה לא משנה, שהקורונה פחות מדבקת ממה שאנו חושבים, שאין טעם לשמור על ריחוק חברתי, ששטיפה במי פה ולקיחת אספירין יחסלו את הנגיף, שעלינו להקריב כדי להגיע ל'התחסנות העדר", ושממילא המחלה נגמרה.

אולי אצטרף ל"מומחים" האומרים ששוודיה עשתה את הדבר הנכון כשהתעלמה מהנגיף, שהכלכלה יותר מדאיגה ויותר חשובה מהתחלואה, שסגר שלם או חלקי מזיק יותר מהקורונה - וחסר תועלת למרות מה שהממשלה טוענת - גם אם נוריד את הסגר בהדרגה.

ואולי אצטרף ל"מומחים" שאינם מגלים לווירוס שהם מתכוונים לערוך שמחות והתקהלויות כרצונם, שטוענים שניתן לחיות עם מספר הנדבקים\מאושפזים\מתים היומי, שאין כמעט תופעות לוואי לאחר ההחלמה, שההגבלות מעידות על סוף הדמוקרטיה, שאין צורך שילדים בבית ספר יחבשו מסכות (המהוות לטענתם התעללות בילד) גם אם יש אפשרות סבירה שיביאו את הנגיף איתם הביתה, ובעצם כול העניין נובע מהרצון של הדיפ סטייט להשתלט על חיינו כי הרי אין מגפה.

ממש בעת כתיבת שורות אלו, התווספו אליהם "מומחי" סכנות החיסון למיניהם. היום קיבלתי פסק מרב בארה"ב האוסר על קהילתו לקבל את החיסון.

אם פספסתי כמה נושאים, קורא יקר, אתה מוזמן למלא את החסר לבד. גם למשפטים ארוכים כגלות יש גבול. קל למצוא קישורים לכל מה שכתוב לעיל ועוד יותר קל למצוא הצהרות חדשות.

ממילא, כל הצהרות המומחים למיניהם משתנות מיום ליום, ובנוסף לכך לכל טענה ישנם כתבים, אנשים ברחוב, חוקרים, פוליטיקאים, סטטיסטיקאים, אנשי הרפואה וביורוקרטים בהווה ולשעבר הכותבים מאמרים, חותמים על עצומות, מכתבים, הצהרות והודעות הטוענים בדיוק ההפך.

מבין כל ה"מומחים", האהובים עלי ביותר הם אלו האומרים בבוז: לזה אתם קוראים מגפה? בשפעת הספרדית מתו 50 מליון איש, במגפה השחורה חצי מאוכלוסיית אירופה נספתה – ולזה אתם קוראים מגפה? מתחשק לי להשיב להם בציניות שיתנו לנו צ'אנס, אנו עובדים על זה, אבל מאחר והחיסון בדרך ויש אור בקצה המנהרה, אני רק מעירה שאפשר להסתפק במועט, שמליון וחצי מתים בעולם בהחלט מספיקים לי.

מה אמורה מישהי כמוני, הלא-מומחית הבודדת, לעשות? לאחר חודשים של בלבול מוח, הגעתי למספר מסקנות:

1. אנשים המוחים בקיצוניות נגד כל הוראה המנסה למנוע התפשטות הקורונה דומים להפליא למפגיני "רק לא ביב" או "רק לא טראמפ". הלהט שלהם כמעט אמוני, הם מתנפלים על מי שמביע דעה אחרת, מחפשים מידע המתאים לדעה שלהם בלבד (ובכך מעבירים פייק ניוז לציבור), וכועסים על מי שמחפש חורים בחומר (למשל בנוגע למי הפה ואספירין, קריאה מעבר לכותרת הרועשת מראה שלא היה ולא נברא.)

2. קצת ענווה לא הייתה מזיקה ל"מומחים" למיניהם, וכן קצת יותר אמפתיה במקום ביקורת קטלנית כלפי ניסיונות ממשלה מודאגת שגם היא מוקפת מומחים הסותרים זה את זה.

בממשלת ישראל מתקבלות החלטות בסופן של ישיבות ארוכות וסוערות, ויש להניח מטבע הדברים, שחלקן שגויות חלקן נכונות וחלקן מיותרות.

אלא שלי היה מורה בבית מדרש למורים של ישיבה אוניברסיטה שלימד הלכות שבת ונהג להגיד: "כשאתה בספק ועלול לטעות, תבחר להחמיר ולא להקל." אז למרות שאני לא מומחית, אני תומכת במי שמחמיר בניסיון להציל חיים, וממליצה ל"מומחים" להסס קצת לפני שפוסלים מסכות, ריחוק חברתי וסוגים שונים של סגר ומזלזלים במספרים המדווחים.

3. לענ"ד, ריבוי ההצהרות מעיד שאף אחד אינו יודע כלום על הווירוס הזה, לא מההיכרות הקצרה אתו, ובטח לא מתחזיות (הנקראות אקסטרפולציות בלע"ז) האמורות להסיק מההווה לגבי העתיד. מהימנות התחזיות מוגבלת גם בגלל שהמצב נזיל, ואפילו הווירוס אינו נשאר אותו דבר.

4. אי אפשר לסמוך על ממצאים סטטיסטיים הנלקחות מאוכלוסיית מי-יודע-איפה. קיים מרחב גדול למי שיודע לתמרן דרך שימוש בסטטיסטיקה (מי שמעניין לקרוא את הספר באנגלית "איך לשקר עם נתוני סטטיסטיקה" מוזמן ללמוד את השיטה.)

כמו כן, אי אפשר לקחת תוצאות מחקר או סקר בארץ אחת ולקבוע מהן משהו לגבי שאר מדינות העולם. מספר לא מבוטל של נקודות פתיחה ומשתנים שונים ממקום למקום ורוב הזמן אי אפשר לנטרל אותם - למשל, בנוגע למחקר המסכות שבוצע בדנמרק, לא הודגש בדו"ח שחבישת מסכות לא הייתה חובה שם כשהמחקר נעשה.

מובן מאליו שאי אפשר להשוות את ארה"ב הענקית לישראל הקטנה, לא בנוגע למה שמתרחש ולא בנוגע למה שניתן לנסות לעשות לשפר את המצב. ולמרות זאת, ה"מומחים" עורכים השוואות ומעתיקים תוצאות המתאימות לדעותיהם כל הזמן.

5. קל לבלף. כשמביאים תוצאות מחקר הקובע, למשל, שמסכות לא מנעו מהאנשים העוטים אותן להידבק, מי זוכר שהמסכה נועדה למנוע מהחובש להדביק מישהו אחר ולא להגן על עצמו? ? זו גם הסיבה שרופאים דתיים בחו"ל קוראים למסכות קיום מצוות "ואהבת לרעך כמוך."

הרי רופאים מנתחים עוטים מסכות כדי לא להעביר חיידקים ווירוסים מהפה והאף שלהם למנותח דרך החתך הפתוח בגופו. יש מישהו מבין הנמנעים בהפגנתיות מחבישת מסכה בחוץ המוכן להגיד למנתח המוציא את התוספתן שלו שאין צורך במסכה?

6. לגבי תרופות, בלית ברירה, עברנו תקופה של מה שניתן להגדיר כניסיונות\ניסויים נואשים למצוא תרופות לחולים הקשים. הייתה התקדמות גדולה ע.ע. טראמפ. ידידים שלי שהיו מאד חולים בארה"ב קבלו את הטיפול הזה והחלימו. אולי, כפי שטוענים "מומחים" המתמחים בקונספירציות, המחלוקות וההחלטות לגבי תרופות הושפעו מאינטרסים של ביג-פארם (חברות ענק של תרופות). ואולי לא.

קטונתי מלהביע את הכרת הטוב לאנשי הרפואה המסורים ששינו את הפרוטוקולים ושיפרו את הטיפול תוך כדי תנועה, מה שאפשרי כשמחלה לא צפויה נופלת על האנושות.

7.שנים רבות יעברו עד שנוכל לאמוד נכון את הדברים, עד שנסתכל בע"ה אחורה על התקופה הזו ונוכל לנתח ולדעת בבטחה מה באמת קרה.

8. נקודת אור בכל האי ודאות היא הצלחת החוקרים במשימת מציאת חיסון בזמן מאד קצר, משמח אבל לשמחה יש צד פחות מאיר: זו הזדמנות חדשה ל"מומחים" להפיץ מגוון השערות, הפחדות ותיאוריות לקונספירציות לגבי הרכיבים, ההשפעות והסכנות של החיסון – בלי שום ידע מאומת.

עצות קטנות לאנשים פשוטים - כמוני:

א. צריך לקרוא בזהירות ובפרוטרוט את כל המאמרים וההצהרות למיניהם ולפקפק במי שנשמע בטוח מדי בעצמו.

ב. כשטוענים שהממשלה ומשרד הבריאות מפרסמים מידע כוזב ומספרים מנופחים במטרה להרוס לנו את החיים, כדאי לחשוב אם אתה מוכן להאמין לכל טענה העולה לרשת ולאוויר ובכך אולי לסכן את עצמך או את הסובבים אותך.

רצוי לקחת בחשבון שיש אנשים המתנגדים אוטומטית לכל דבר, יש אנשים הרוצים לנגח את הממשלה ויהי מה, ויש אנשים הרוצים להיות בכותרות.

ג. הדאגות לגבי ילדים ונוער בבית, משפחות נצרכות, מצב העסקים הקטנים הן אמיתיות, אבל הבעיות יבואו על פתרונם כשזה אפשרי. הילדים יוכלו להשלים את הלימודים שהפסידו, ואנשי החינוך יודעים זאת. המדינה תצטרך לסייע למשפחות ולעסקים יותר מהר וביתר יעילות, ולנסות פתרונות כמו אלו שהציע נפתלי בנט לגבי תעסוקה והחזרת החיים למסלולם.

החיים אינם גן של ורדים, ומי שדואג לכלכלה וללימודים צריך להודות לאלוקים אם אינו דואג במקביל לאחד מיקיריו המאושפז במחלקת קורונה במצב קשה.

ד. הצלת חיים קודמת לכלכלה ולחינוך. את החיים אי אפשר להחזיר. (ואגב, בעיות רפואיות לטווח ארוך נתגלו אצל חלק מחולי הקורונה, יש כבר מרפאות בבתי חולים בחו"ל המוקדשות להם, ולא כול הקליינטים זקנים.)

ה. תזכורת: התובעים מהממשלה לפתוח את הכול יראו את הממשלה כאחראית אם התחלואה גוברת בעקבות כך. ידוע כי ל"מומחים" חסרים תאי זיכרון לטווח קצר.

ו. רצוי לחשוב על כל הדברים הטובים והיצירתיים שגילינו על חברה שלנו בתקופה הזו. סוציולוג אחד טען בדאגה שיתכן ולא נרצה לחזור לאירועים ולימודים פנים אל פנים כי התרגלנו לנוחות הזום...

עובדות שאינן דורשות "מומחיות":

1. התחסנות העדר נקנית במחיר של העלאה בתמותה כי צריך ש40-70% מהאוכלוסיה יידבק. ולא בטוח שזה אפשרי בכלל בנוגע למחלת הקורונה כי עדיין אין מקום בעולם שהגיע למצב הזה.

2. לא משנה כמה אנשים חותמים על הצהרה כלשהי. היא עדיין נשארת בגדר הצהרה בלבד.

3. זוכרים את המומחים שאמרו לנו שזו שפעת עם שם חדש ושכל שנה כשמתים אנשים רבים משפעת למרות החיסון, אף אחד לא נכנס להיסטריה, אז מה קרה?

המגזין המכובד האקונומיסט החליט לענות לשאלה זו ולבדוק את העובדות בצורה אובייקטיבית. הם בדקו אם יש מה שנקרא "עודף תמותה" מאז פרוץ הקורונה לעומת העבר. איך עשו זאת? השוו את נתוני התמותה מכל סיבה שהיא ב24 ארצות באירופה (290 מליון בני אדם) בין השנים 2016-2019. לאירופה היו שנים עם תמותה גבוהה משפעת משנת 2016. התוצאה: נתוני התמותה מאז פרוץ הקורונה הם הרבה יותר גבוהים בהשוואה ל4 השנים הקודמות כולל השנים עם שפעת קשה, כ170,000 מקרי מוות מעל לתמותה הצפויה מהסתכלות על שנים קודמות.

בבריטניה מתו 65,000 יותר מממוצע ארבע השנים הקודמות (99 יותר מהצפי לכל 100,000 תושבים), ברוסיה 83.000 (57 יותר מהצפי לכל 100.000 תושבים) ובבלגיה 11,000 (99 יותר מהצפי לכל 100.000 תושבים).

ולמרות שהרוב היו מעל לגיל 65, מסתבר שהמספרים עלו ב40% לבני 45-64.

אז הקורונה ממש אינה שפעת, ולמרות שהיא גם אינה המגפה השחורה, העלייה בתמותה ברורה ועצובה.

4. נתוני התמותה מביאים אותי לעובדה מעניינת נוספת. השנה כמעט ולא היו מקרי שפעת בארצות מתחת לקו המשווה. כידוע, החורף נגמר שם בימים אלו וגם עונת השפעת. מאחר ושום פרמטר לא השתנה חוץ מזה שאנשים חבשו מסכות, שמרו על מרחק והקפידו לרחוץ ידיים, האוסטרלים זוקפים את היעלמות השפעת לאותה חבישת מסכות והציות לשאר ההגבלות.

אני מחכה לרגע ש"מומחי" הקורונה יודיעו חגיגית שמחקר מהימן הראה שהאוסטרלים טועים והמסכות אינן שוות כלום, כי גילו שווירוס הקורונה נוהג כל יום לאכול את ווירוס השפעת לארוחת ערב.