מרים וצוות ההוספיס עם ספר התורה שלה
מרים וצוות ההוספיס עם ספר התורה שלהצילום: דוברות הדסה

צוות ההוספיס במרכז לטיפול תומך בהדסה הר הצופים מורגל בטיפול בחולים סופניים או חשוכי מרפא, ומתמקד בהקלה של מכאוב ושל תסמינים שונים לאורך תקופה שאינה פשוטה כלל. ההתמודדות אינה רק פיזיולוגית כמובן, אלא מקיפה וכוללת גם מעטפת רגשית ונפשית.

מרים, חולה בת 87, טופלה לאורך מספר חודשים בהוספיס, כשהצוות זכה להכיר את עולמה הפנימי, את משפחתה ואת חוויותיה כפי שסיפרה עליהן.

במסגרת פרויקט ייחודי במחלקה, שנועד להעמיק את ההכרות עם החולים, נחשף הצוות לסיפור חייה ולקורותיה המרגשים והצליח להגשים משאלה אחרונה עבורה.

"כל אדם הוא עולם ומלואו, המטופלים מגיעים אלינו להוספיס בפרק האחרון של סיפור חייהם ולנו יש הזכות להכיר וללוות אותם בשלב הזה", מספרת אביגיל דמרי, אחות נאמנת חוויית מטופל במרכז לטיפול תומך אשר הובילה את המחווה המרגשת עם הצוות.

"מאוד משמעותי עבורנו להכיר את הסיפור של המטופלים שלנו, ועבור המטופלים חשוב שנכיר בחיים המלאים שהיו להם, הפרקים הקודמים בסיפור חייהם. מתוך הצורך הזה התחלנו במחלקה פרויקט בו אנו מבקשים מהמטופל ובני משפחתו לשתף אותנו ולתת לנו תקציר של החיים המלאים שלהם".

אביגיל מספרת כי מרים בת ה-87 נכנסה ללבבות של כולם ונוצרה עמה קרבה מיוחדת בהחלט. "טיפלנו במרים לאורך כל שהותה כאן, הקלנו על הכאב, הקשבנו בעניין לסיפוריה. היא אלמנה ללא ילדים ואחיה המסור היה מגיע מדי יום למחלקה כדי להיות לצידה. כשהצעתי לאחיה לספר לנו את סיפור חייה הוא שמח מאוד לשתף. הוא סיפר על אחותו שכל חייה הייתה אישה של חסד, דאגה לכולם והעניקה לכולם ביד רחבה''.

''הוא אף גילה לנו שמרים זכתה להכניס 2 ספרי תורה בבית הכנסת. אחד מהם היה לזכר בעלה, בבית הכנסת בשכונה שלה, ובכל שבת היא הייתה הולכת לבית הכנסת לראות אותו בהתרגשות רבה. כשאחת מאנשי הצוות שמעה על ספרי התורה היא אמרה שאנחנו חייבים לקחת את מרים אל בית הכנסת ולאפשר לה לעבור חוויה מיוחדת במקום שכל כך משמעותי עבורה, עם ספר התורה שתרמה''.

מדובר במאמץ משותף ולא פשוט, שדרש לוגיסטיקה והיערכויות על מנת להוציא את מרי כשהיא שכובה על מיטת בית החולים, ולהסיע אותה אל בית הכנסת. צוות המחלקה - אחות, מתנדב ועובדת סוציאלית יצאו איתה לדרך ושהו כל הזמן לצידה, מוודאים שהיא חשה בטוב, בתיאום עם גבאי בית הכנסת ובהתגייסותה של עמותת "עזרה למרפא".

מרים הנרגשת זכתה להגיע באמבולנס מהדסה הר הצופים אל בית הכנסת, לפגוש את ספר התורה האהוב שלה ולנשקו. ''הנסיעה הזו הייתה משמעותית מאוד בפרק האחרון של חייה, ראינו את הרגשות שהציפו אותה, והיא הודתה לנו בחום. לנו הצוות היה ברור שזוהי יוזמה שנמשיך בה. נפרדנו ממנה בעצב השבוע, אך בידיעה שהספיקה לסגור מעגל חיים משמעותי ולהגשים משאלה אחרונה", מסכמת אביגיל.