נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הודיע הערב (חמישי) על מדינת ערבית נוספת שמבקשת להגיע להסכם שלום עם ישראל: מרוקו.

''פריצת דרך היסטורית נוספת היום", כתב טראמפ בטוויטר, ''שתי חברותינו הגדולות - ישראל וממלכת מרוקו - הסכימו ליחסים דיפלומטיים מלאים. זו פריצת דרך אדירה לשלום במזרח התיכון''.

כחלק מההסכם, ארצות הברית תכיר בריבונות של מרוקו במערב סהרה ואף פרסמה הצהרה רשימת בחתימתו של הנשיא טראמפ. מרוקו תפתח נציגות רשמית בישראל וישראל תפתח נציגות במרוקו. יהיו גם טיסות ישירות בין המדינות.

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בהצהרה מיוחדת בכותל המערבי: "בחג חנוכה זה אנחנו מביאים אור גדול מאוד למדינת ישראל ולאזרחי ישראל. ראשית האור של החיסונים שיביאו סוף למגפה, ועכשיו גם אור גדול נוסף של שלום. תמיד האמנתי בשלום הזה, תמיד פעלתי למען השלום הזה ועכשיו הוא מתממש לנגד עינינו.

''אני מבקש ראשית להודות לנשיא טראמפ על המאמצים הכבירים שלו להביא שלום לישראל, אני מבקש להודות לך הנשיא טראמפ על כל הדברים הגדולים שעשית למען עם ישראל ומדינת ישראל. אנחנו לעולם לא נשכח זאת. אני מבקש להודות למלך מרוקו, המלך מוחמד השישי, על החלטתו ההיסטורית לעשות שלום היסטורי עם ישראל''.

נתניהו המשיך: ''בין מרוקו לישראל יש קשרים הדוקים, בין מרוקו והעם היהודי יש קשרים אמיצים במשך כל התקופה החדשה. כולם מכירים את היחס החם של מלכי מרוקו והעם במרוקו לקהילה היהודית שם. מאות אלפים מבני הקהילה הזאת עלו לישראל והם משמשים גשר חם בין העם במרוקו לעם בישראל, גשר של אהבה, אהדה, חיבה ומסרות. אני חייב להגיד שהבסיס המוצק הזה מהווה את היסוד שעליו אנחנו בונים את השלום הזה.

''אנחנו נקים מחדש משרדי קישור בין ישראל למרוקו, בישראל ובמרוקו. אח"כ נפעל במהירות האפשרית לכונן יחסי שלום דיפלומטיים מלאים. בנוסף אנחנו נפעיל קו תעופה ישיר בין ישראל למרוקו, זה ייתן עוצמה נוספת לגשר הזה. יהיה כאן שלום חם מאוד. אני יכול להגיד שבחג חנוכה זה יש לנו אהבה והיא תנצח – יש לנו שלום והוא כבר מנצח. חג חנוכה שמח", כך ראש הממשלה.

יועצו הבכיר של טראמפ ג'ארד קושנר סיפר כי מרוקו תחדש קשרים רשמיים עם ישראל, תעניק למטוסים של חברות תעופה ישראליות לעבור במרחב האווירי של מרוקו ותאפשר טיסות ישירות בין ישראל לבין מרוקו.

לדבריו, גם שלום בין ישראל וסעודיה בדרך. "הסכם ישראלי-סעודי הוא רק עניין של זמן", אמר קושנר.

קושנר ציין כי "מדובר בצעד היסטורי שמחבר את מרוקו והמחוייבות העמוקה של ליהודי המדינה אל ישראל. המהלך משפר עוד יותר את ביטחונה של ישראל, תוך יצירת הזדמנויות למרוקו וישראל להעמיק את קשריהם הכלכליים ולשפר את חיי אזרחי שתי המדינות".

גורם בממשל האמריקני סיפר שהשלום בין ישראל ומרוקו נרקם יחד עם האמריקנים במשך קרוב לשנתיים בליווי צמוד של קושנר והסכמי השלום האחרונים שנחתמו בין ישראל ומדינות ערב, היוו את הזרז ששכנע את מרוקו להצטרף למהלך.

הגורם הוסיף, "זה הולך להיות השלום הפורה ביותר מבין ארבעת המהלכים שהתבצעו עד כה, משום שמרוקו מעוניינת מאוד בפיתוח היחסים ובהעצמת התיירות הישראלית אליה, שכבר פועלת באופנים שונים".

ערוץ אל ג'זירה ציין בדיווחיו כי מרוקו מקיימת יחסים בלתי פורמליים עם ישראל כבר עשרות שנים וקיים ערוץ קשר ישיר בין המדינות מבחינה דיפלומטית.