פטריה. אילוסטרציה
פטריה. אילוסטרציהצילום: istock

אישה בת 58 הגיעה היום (חמישי) אל חדר המיון בהדסה הר הצופים כשהיא מתלוננת על הקאות, כאבי בטן וחולשה קיצונית.

האישה נבדקה במוקד רפואי בשכונתה קודם לכן, שם אובחנה כסובלת מהתייבשות, אך התעקשה להגיע אל חדר המיון.

בזכות תשאול ובירור מעמיק שערכו רופאי המיון בהדסה הר הצופים, נמצא כי כמה ימים קודם להגעתה, יצאו האישה ובעלה לקטוף פטריות ביער ירושלים, מהן הכינה קדרת מרק.

״לאור הסיפור של האישה והתסמינים הברורים מהם סבלה, הצוות חשד כי מדובר בהרעלה כתוצאה מאכילת מפטריה רעילה״, אומרת ד״ר שאדן סלאמה-יוסף, מנהלת המרכז לרפואה דחופה (מיון) בהדסה הר הצופים. ״מצבה כעת קשה, היא סובלת מפגיעה רב מערכתית בכבד, בכליה ואף מפגיעה קשה בלב ומטופלת ביחידה לטיפול נמרץ כשהיא מונשמת ומורדמת.

''בעלה מיהר והגיע אלינו אף הוא לבדיקות למרות שחש בטוב, הוא לא מדגים תסמיני הרעלה וכעת מלווה את אישתו. יחד איתם אכלו עוד 6 אנשים מהמרק, חלקם לא חשים בטוב. הבעל הסביר לנו כי הם מרבים לצאת לקטוף פטריות ומכירים היטב את המותרות לאכילה ואין לו מושג כיצד קרה שנקטפה גם פטריה רעילה״, הוסיפה הרופאה.

צילום: פרטי
צילום: פרטי

צוות בית החולים קיבל מבני הזוג את תמונות של הפטריות שנקטפו. ״ייתכן וחל בלבול מצער ומאוד מסוכן בין הפטריות המותרות לאכילה, לבין פטריות מאוד דומות- ככל הנראה מסוג רעיל של אמניטה״, מוסיפה ד״ר סלאמה-יוסף. ״אני קוראת לכל המטיילים, גם מי שמנוסים יותר בזיהוי, הזהרו מפטריות שאחרי הגשם. הדמיון בין פטריות מותרות לאכילה לבין אלו המסוכנות יכול להוביל לטעויות מצערות, לקריסת מערכות ולסכנת חיים של ממש״.

ד״ר עקיבא נחשון, רופא בכיר ביחידה לטיפול נמרץ בהדסה: ״מצבה הלך והתדרדר ומערכות גופה החלו לקרוס. הפגיעה הלבבית הקשה הודגמה באקו לב והייתה אפילו מחשבה על חיבור למכשיר אקמו''.

בן זוגה של האישה שאינו מש מצידה, מספר: ״אנחנו קוטפים פטריות באופן קבוע כבר המון שנים ואשתי מכינה מהן מרק. אני מכיר היטב את סוגי הפטריות ויודע לזהות פטריות רעילות ולא ראיתי משהו חריג כשניקיתי אותן לקראת הבישול.

''כבר באותו היום בשעות הערב, אישתי התחילה להרגיש לא טוב ובהמשך המצב החמיר ככל שעברו השעות. היא הייתה מאוד חלשה ופנינו למיון בהדסה הר הצופים שם זיהו שהיא סובלת מהרעלה בעקבות אכילת פטריה רעילה וכי מצבה הרפואי לא פשוט. כשהראו לי את התמונה של הפטריה הרעילה נדהמתי לאנוכח העובדה שהיא מאוד דומה לפטריות שאנחנו קוטפים ואוכלים רבות.

''ני קורא לכולם מכל הלב, תיזהרו. אני עתיר ניסיון ועם המון ידע ובכל זאת נתקלתי לראשונה בחיי בפטריה רעילה שלא זיהיתי שכרגע מעמידה את אישתי בסכנת חיים", הוסיף הבעל המודאג.