פרס נובל הוא הפרס החשוב והיוקרתי ביותר בעולם, אין אדם שלא שמע עליו. מאחורי הפרס הזה יש סיפור מרתק עם מסר מאוד חשוב שנוכל ללמוד לחיים, ומתאים מאוד לחנוכה:

אלפרד נובל היה כימאי ותעשיין מפורסם שהמציא את הדינמיט. המטרה הראשונית של הדינמיט הייתה בשביל לעזור לאזרחים לעשות דברים חיוביים בעולם, כמו פיצוץ סלעים בכריית מנהרות וכדומה, אבל מהר מאוד לקחו את ההמצאה הזו לכיוונים שליליים וקטלניים, השתמשו בזה ככלי נשק קטלני, ובמשך השנים גרמה הדינמיט למוות רב.

יום אחד מת לודוויג נובל, אחיו של אלפרד נובל. עיתון צרפתי בישר על כך, אך טעה בשם וכתב: "אלפרד נובל סוחר המוות הלך לעולמו". כשראה אלפרד איך מכנים אותו בעיתון, הדבר כאב לו מאוד. הוא החליט שהוא יקדיש את כל ההון והמשאבים שלו לקרן שתעודד אנשים לעשות דברים טובים בעולם, להרבות באור ולהביא תועלת לאנושות עד כמה שאפשר. הוא היה עשיר גדול מאוד, ובצוואתו הורה להקדיש לקרן 94% מההון שלו למטרות אלו. בכל שנה מעניקה הקרן חמישה פרסים יוקרתיים לאנשים שמרבים אור בעולם ועוזרים לאנושות.

המקרה של אלפרד הוא לא חד פעמי. כולנו פגשנו עשיה שכוונתה הייתה טובה, אבל אנחנו לא יודעים לאן המעשה יתגלגל, ולעיתים יוצאים גם דברים שליליים ולא רק חיוביים. מה הפתרון? אומרת לנו תורת החסידות רעיון עמוק ונפלא: "זה לעומת זה עשה האלוקים" - הקדוש ברוך הוא ברא לכל דבר טוב מקביל שלילי. אפילו בשבע מידות הנפש, שנועדו לעשות טוב: חסד, גבורה, תפארת, נצח, הוד, יסוד, מלכות, אפשר להשתמש בהם חס וחלילה בצורה רעה ושלילית. אז מה עושים?

אומר בעל התניא רעיון נפלא: אם אנחנו נהיה מפוקסים וממוקדים שכל מעשינו בעולם יהיו לפי רצון הבורא לעשות מה שהוא מבקש מאיתנו, אז כל המעשים שלנו יהיו רק עם אור ועם טוב, כי אין רע יורד מלמעלה. דברים שנעשים עם רצון אמיתי להתחבר אל הקדוש ברוך הוא, יש בהם רק אור ורק טוב.

חברים יקרים, אנו נמצאים בתחילתו של חג חנוכה, חג של אור. שימו לב: גם אש היא יכולה להיות שורפת, קטלנית ומזיקה, והיא יכולה להיות גם כן מאירה, מחממת, מבשלת, מדליקה ניצוץ בלבבות. עלינו לקחת את האור, את האש שיש בנשמה שבתוכנו, ולחבר אותה עם אלוקים - "כי נר מצווה ותורה אור". דווקא בתקופה הזו, שאנחנו נמצאים בזמן כל כך מאתגר עם כל כך הרבה חושך בחוץ, אנחנו צריכים להדליק אור, ולהוציא את העוצמה האנרגטית שיש בתוכנו אל פיצוץ של אור וטוב. על ידי שאנחנו נגביר את האור שבתוכנו, נאיר את עצמנו, ונאיר את כל העולם כולו!

חנוכה שמח, שבת שלום!
הרב שמואל רסקין
בית חב"ד קרן אור בודפשט