עומר עמוס זנקו
עומר עמוס זנקואולפני רחובות

ח"כ נפתלי בנט יצטרך לקבל החלטה גורלית עבור ימינה, החלטה שבמידה רבה תשפיע על המשך דרכו הפוליטית, וזאת בעקבות עזיבת גדעון סער את הליכוד.

ההכרזה הדרמטית שהתקיימה השבוע בפני כל ערוצי התקשורת השונים, הצליחה לא רק לשנות את המפה הפוליטית, אלא יצרה גם בהלה אצל בנט שאמר על דוכן הכנסת:  לא באתי לפוליטיקה בשביל רק ביבי או רק לא ביבי. לא מקימים מפלגות בשביל רק ביבי או רק לא ביבי. באתי לפוליטיקה בשליחות העם שכואב שסובל ולא מדברים את". את הדברים אמר יום אחרי הנאום של סער.

כשמגיח מנהיג בפוטנציאל גבוה ועוד ממחנה הימין, כל הקלפים פתוחים על השולחן ואפשר כבר להרגיש שהכאב ראש של כולם רק מתחיל, אם חשבנו תחילה שרק לנתניהו יש כאב ראש מזה שגדעון סער הצטרף והפך לשחקן עצמאי על המגרש, אז חשבנו לא נכון. הסקרים צפויים להשפיע על הבחירה והמשך הדרך הפוליטית של בנט וניתן לראות זאת מכמה זוויות שונות.

במצב הנוכחי על בנט לעשות חישוב מסלול מחדש, כי אילתורים בשטח לא יעבדו כאן. הדרך  הטובה ביותר להתמודד עם אירוע כמו שהתרחש השבוע, היא להסתכל על הזירה לא רק מבפנים אלא גם מבחוץ להקשיב לציבור. אין ספק שבנט עשה זאת היטב עד לרגע שסער יצא בהצהרות, בנט קרא את השטח נכון והצליח להגדיל את האהדה כלפיו, גם באנשי מרכז שמאל שרק רוצים שנתניהו יסיים את תפקידו. אין פערים אידאולוגיים משמעותיים בין בנט לסער מלבד כיפה על הראש. אני לא רואה איך השניים מאחדים כוחות, כי האגו הוא גדול יותר מהכל ובעיקר מהרצון לעמוד בראש ולהוביל קדימה את המדינה.

כל פוליטיקאי בסוף יום מושפע מסקרים, חשוב גם לדעת את המינון כמו שטבע את הביטוי הידוע שמעון פרס ז"ל כשאמר: "סקרים הם כמו בושם, אפשר להריח אותם אבל לא כדאי לשתות". ניתן להניח שיש פוליטיקאים שמושפעים יותר וכאלה שפחות. כרגע הסקרים השונים הם הדבר המרכזי שיכול להשפיע על ההחלטה שייקח בנט, זאת כי אין מדד אחר שיכול לתת תחזית קדימה או מדע מדויק, לכן בהסתמך על הסקרים, האופציה הראשונה שעומדת בפני בנט היא לעשות את כל שביכולתו שהממשלה הנוכחית תשרוד.

האופציה הראשונה היא להחליש את ההתנגחות מבחוץ כלפי הממשלה ונתניהו, במקביל לבלום את גנץ מבחירות מהנימוק שגם לגנץ לא נכון כעת ללכת לשם בטענה שרק כך סער יאבד מהרלוונטיות שלו וידעך.

אפשרות שעוד יותר מגדילה את סיכוייו להישאר רלוונטי ולמנוע בחירות היא להיכנס לתוך הממשלה ולקבל כל תפקיד שר שנתניהו יציע לו, וכאן נדרשת פעולה לא פשוטה, הורדת האגו לחצי התורן, למרות שזהו צעד שמוריד אותו זהו צעד יותר חכם ומתון.

בנט צריך לאחוז את מה שיש בשתי ידיו ולהניע קדימה, כי ממילא סער נכנס לתמונה ולא ייצא ממנה, אז הדבר הכי כדאי זה להשתמש במה שיש ולשמור על הקיים מאשר לקחת סיכון ממשי של בחירות.

במצב בו בנט יהיה שאנן הוא עלול להיות המופסד העיקרי בהליכה מהירה לבחירות, ימינה תהפוך למרצ של הימין מפלגה קטנה וחסרת כוח ממשי, וזה כשעוד עניין סמוטריץ' עדיין עומד על הפרק ולא פתור, בידי בנט יש את הכוח להשפיע על כחול לבן והליכוד לא לצאת כרגע לבחירות, ולכן אם יעשה זאת יצמצם את הסיכון שהוא נמצא בו, גם אם מדובר בהקרבה ומחיר מסוים הדבר הנכון כרגע עבורו הוא לעשות צעדים שקולים, כי נקיטת מהלכים פזיזים ויהירים עוד עלולה להחריב את מה שבנה עד כה ובמידה מסוימת בבחירות הבאות להוציאו מהמגרש כמו בבחירות סבב ב'.

הכותב: עומר עמוס זנקו סטודנט לתואר שני בתקשורת ומדיה חדשים בבינתחומי