כינון יחסים דיפלומטיים מלאים עם ישראל
כינון יחסים דיפלומטיים מלאים עם ישראלצילום: שגרירות ישראל בניו דלהי

ממלכת בהוטן וישראל חתמו הערב (מוצאי שבת) על כינון יחסים דיפלומטיים מלאים.

טקס החתימה נערך במעונו של שגריר ישראל בהודו, ד"ר רון מלכא. השגריר מלכא קיים טקס חילופי אגרות רשמיות עם עמיתו שגריר בהוטן בהודו.

בסוף שבוע שעבר שוחח שר החוץ אשכנזי עם עמיתו, הבהוטני, שר החוץ Tandy Dorji. במהלך השיחה סוכם על מועד החתימה וכן על גיבוש תוכנית עבודה משותפת בתחומי ניהול המים, החקלאות, הבריאות ועוד.

שר החוץ, גבי אשכנזי אמר הערב "ברצוני להודות לממלכת בהוטן ולברך על החלטתה לכינון יחסים דיפלומטיים מלאים עם ישראל. החלטה זו הינה אבן דרך בהעמקת קשרי ישראל במרחב אסיה.

אני מזמין את ידידי, שה"ח דורג'י, לבקר בישראל לקידום שיתופי הפעולה בין המדינות. כולי תקווה שכבר בשנה הקרובה נארח בירושלים גם את מלך בהוטן לביקור ממלכתי ראשון מסוגו. אני מבקש להודות גם לשגריר ישראל בהודו, ד"ר רון מלכא ולצוותו, על חיזוק היחסים בינינו לבהוטן ועל בניית המתווה שהביאה לחתימת ההסכם על כינון היחסים הדיפלומטים בינינו".

משרד החוץ מקיים עם הממלכה קשר באמצעות אגף מש״ב ובישראל משתתפים סטודנטים מבהוטן בחונכויות חקלאיות בארץ. בשנים האחרונות נוהלו מגעים חשאיים בין המדינות, בהובלת משרד החוץ הישראל, מתוך מטרה להקים יחסים רשמיים, והתקיימו ביקורים הדדיים של משלחות מישראל בטימפו, בירת בהוטן וכן מבהוטן בארץ.

ממלכת בהוטאן, הגובלת בהודו ובסין, שוכנת בלב הרי ההימלאיה ומהווה אחד היעדים התיירותיים היחודיים בעולם. לבהוטן יחסים דיפלוטיים מלאים עם 53 מדינות בלבד והיא זו שהעניקה לעולם את "מדד האושר".