ד"ר חנה קטן
ד"ר חנה קטןצילום: ללא קרדיט

לפני שנים, טופלה אמי אצל גינקולוג יהודי אורתודוקסי, גדול ממדים, שהיה נוזף בה על כך שהיא אישה משכילה ולמרות זאת היא מוצאת לנכון ללדת שוב ושוב.

הוא היה מדקלם משפטים ארוכים בקשר לשמירה על המשקל ותזונה נכונה במהלך ההיריון. כשאמי היתה מרימה גבה, לנוכח גזרתו הלא ממושמעת, הוא היה מיד קוטע את הלך מחשבתה ומכריז- ----------------------------------DON’T DO WHAT I DO- DO WHAT I SAY –קרי, אל תעשי מה שאני עושה, עשי מה שאני אומר.

לא פשוט להיות רופא. בוחנים אותך באלף עיניים. ולמרות כך, האמא היהודייה חולמת שבנה יעטה לצווארו סטטוסקופ. ויש עדיין הרבה שחולמים להיות רופאים, וחלומם אינו מתגשם. כאלף חמש מאות צעירים מבקשים להתקבל ללימודי רפואה מדי שנה בישראל, אבל רק כארבע מאות מצליחים. כשלמדתי רפואה, היינו כשלושים אחוז נשים ושבעים אחוז גברים. היום, בבתי הספר לרפואה בארץ, היחס הזה התהפך. היום, רוב הסטודנטים לרפואה הן נשים. וכך יאה למקצוע, שזוקק בעיקר כישורים של תקשורת בין אישית , אמפתיה, עמידה תחת לחץ, והרבה כוח רצון .

מרופא נדרש להיות חצי אלוקים. הוא אמור להסתדר ללא חופשים, ללא שעות שינה, ללא זמן איכות עם המשפחה. אסור לו לשבות. אסור לו להפגין חוסר ידע. והוא אמור לתת דוגמא אישית. לפחות בענייני רפואה. ידוע שמבין הגורמים העיקריים המשפיעים על ההיענות של הנשים לבצוע פעילות גופנית זו ההמלצה של רופאת הנשים.

במחקרים רבים נמצא שיש התאמה בין מידת הפעילות הגופנית שמבצע הרופא למעשה לבין מידת קידום הבריאות שהוא עוסק בה במרפאתו. נראה שרופא שעוסק בספורט מרגיש יותר בטחון בהמלצה על פעילויות ספורט לפציינטים שלו. המסקנה היא שההרגלים האישיים של הרופאים מהווים דוגמא אישית חשובה ומכריעה להרגלי הבריאות של המטופלים שלהם לאורך שנים.

וכך גם לגבי נטילת חיסונים. במחקר שפורסם לאחרונה בו השתתפו חוקרים ישראליים וקנדיים נמצא כי המטופל נוטה להישמע להוראות הרופא, ולבצע בדיקות סקר וחיסונים כחלק מרפואה מונעת, כאשר ידוע לו שהרופא בעצמו נוהג כך.

מתוך מאגר נתונים של שני מיליון מטופלים וכ-1500 רופאים מתחומים שונים, נמצא ש-49% מהמטופלים שזכו לדוגמא אישית התחסנו בעצמם, לעומת 43% בקבוצה שלא חוותה דוגמא אישית מצד הרופא המטפל. לפני כשנה, בתל השומר, רופאים שהתחסנו לשפעת ענדו תג המעיד על כך.

אז מה עם חיסון לקורונה? מצופה מאנשי הרפואה, ובעיקר מהרופאים, להתחסן ראשונים. לא רק כדי להתמגן מול המטופלים. אני חושבת שבעיקר, מתבקשת אמירה שאומרת- DO AS I SAY-DO AS I DO