ריבלין ואשכנזי בהדלקת הנרות
ריבלין ואשכנזי בהדלקת הנרותצילום: מארק ניימן, לע"מ

נשיא המדינה ראובן ריבלין התארח הערב (ראשון) במשרד החוץ להדלקת נר רביעי של חנוכה עם שר החוץ, גבי אשכנזי וכל ראשי נציגויות ישראל בעולם שהשתתפו באופן מקוון.

בפתח דבריו אמר הנשיא, "כשמשבר הקורונה רק התחיל, נדרשו אנשי המשרד לחוסן, לתושייה, ולאורך רוח. הייתה זו פעם ראשונה בה חזינו בסגירה הרמטי כמעט של השמיים. כל אומה הסתגרה בתוך עצמה, ודווקא אז, נדרשו מאתנו הקשרים והכישורים הדיפלומטיים המעולים של משרד החוץ הישראלי אשר במידה רבה במשך השנים האחרונות הוזנח משום מה על ידי המערכת הממשלתית".

״אבל השנה הזו הייתה גם מלאה התפתחויות חיוביות,״ הדגיש הנשיא. ״אני כמובן רוצה לברך על ההסכם החיובי המתגבש בין ישראל למרוקו, שמעמיק את השלום והיציבות -מול העולם הערבי ומדינות הים התיכון", הוסיף הנשיא.

לדבריו, "אתם חייבים לדעת, שאין תחליף לעבודת השטח, למקצועיות, להיכרות שלכם עם הזירה, לנגישות שלכם, ולנוכחות שלכם, בסופו של דבר שלום לא עושים בין מנהיגים, שלום עושים בין עמים".

הנשיא הפציר בדיפלומטים, "החובה שלכם כדיפלומטים זה להביא לשולחן מקבלי ההחלטות את רגשי השטח בעולם כהווייתם, להתריע במידה שמדיניות כזו או אחרת עלולה להביא לתשלום כבד של ישראל. אסור לכם לפחד, או להנמיך ראש, גם אם אתם משמעים עמדה שונה, ביקורתית, אחרת. החל ברמת המידע, המודיעין, תפיסת השטח, הפער בין מנהיגות, אליטה, לציבור הרחב, מגמות עומק, סכנות והזדמנויות, אתם חייבים להביא את הכל. לא להסס להביע עמדה ודעתנות. אנחנו זקוקים לשליחים המקצועיים שלנו במשרד החוץ"

"בחג החנוכה אנחנו מצווים להדליק חנוכיות להציב אותן על אדן החלון, ובכך 'לפרסם את הנס'. היום, באתי להודות לכם, על שאתם מפרסמים את הנס שנקרא מדינת ישראל, המדינה היהודית והדמוקרטית, הבית שלנו, ואתם מביאים את שמו ברחבי העולם, ופועלים ללא לאות כדי לשמור על יציבותו וחוסנו בזירה הבינלאומית", סיכם.

שר החוץ, גבי אשכנזי, אמר למשתתפים: "חג החנוכה השנה עומד בסימן השינויים הנפלאים במזרח התיכון. זהו עידן שכמותו לא ראה המזרח התיכון מעולם. מדינות רבות אשר לא הכירו בישראל, בזו אחר זו, חותמות איתנו הסכמי שלום ונורמליזציה, יוצרות מציאות של שלום חם, של קשרי אדם לאדם, של מזרח תיכון חדש ומאוחד מאי פעם".

הוא פנה לנשיא ריבלין. "עיניך הרואות, כבוד הנשיא, מולך, כאן באולם ובמסכים מכל פינות העולם, ולראשונה, בצורה גלויה ולא חשאית, גם מדובאי ומנאמה, עשרות דיפלומטיות ודיפלומטים, "לוחמים ללא מדים", כפי שאני נוהג לכנותם, חדורי מוטיבציה, ציונות ושליחות, הפועלים יומם וליל לחיזוק מעמדה המדיני של ישראל ותדמיתה הבינלאומית ולהבטחת חוסנה הלאומי. אין זה סוד, החיבור שלך לעבודת משרד החוץ וההערכה הרבה שאתה רוחש לפעילות המשרד ולאנשיו העומדים בחזית המאמץ המדיני והדיפלומטי של מדינת ישראל - מורגשת ומוערכת".