נס בכרמל
נס בכרמלצילום: אלי דדון

אחרי 5 שעות צנתור ארוכות ומתישות, כשהוא נלחם בכל הכלים ובטכניקות החדשות והמורכבות ביותר הצליח מנהל יחידת הצנתורים בכרמל פרופ' רונן יפה יחד עם צוות היחידה שלצידו להחזיר את הדופק והחיים, לליבה הקורס של דורה רבוצקי בת ה 83.

דורה תושבת נשר הגיעה לכרמל עם ניידת טיפול נמרץ לאחר שעברה אוטם קשה בשריר הלב.

במהלך אקסטרים שמתח את גבולות יכולת הצנתור ובעזרת שיטת טיפול מאתגרת "הרוטהבלטור" קדח פרופ' יפה את הסתימות שחסמו את מעבר הדם לשריר הלב, והשיב את זרימת הדם התקינה לליבה המתאושש של דורה.

הכל התחיל בשעות הערב בזמן שדורה התכוננה והתארגנה ללכת לישון היא הרגישה שהיא נחנקת והזעיקה את ביתה שהיתה איתה בבית. "הרגשתי כאילו שמו לי סלע ענק על הלב ושאני לא יכולה לנשום", מספרת דורה. "הרגשתי שאני נחנקת והתחלתי לאבד את ההכרה".

דורה הובלה במהירות באמצעות ניידת טיפול נמרץ ישירות לחדר הצנתורים של כרמל שם אבחנו הרופאים כי ליבה נמצא במצב קריטי ומורכב ביותר.

"בצנתור הראשוני שעשינו לדורה ראינו כי כל כלי הדם המרכזיים המספקים דם ללב מוצרים במידה קשה ביותר וסתומים בגושים גדולים מאוד של סידן", מסביר פרופ' יפה. "במקרים כאלה צנתור הוא כמעט לא אופציה ובמרבית המקרים חולים כאלה מועברים לניתוח מעקפים".

בכרמל קיים צוות לב מיוחד HEART TEAM המורכב מקרדיולוגים מומחים וממנתחי לב מנוסים. הצוות התכנס לדון במקרה של דורה והמליץ במקרה שלה להעדיף ניתוח מעקפים עם אופציה לצנתור מורכב במידה והחולה לא תרצה לעבור ניתוח.

דורה החליטה שהיא לא רוצה להיכנס לניתוח לב מורכב ובחרה את הסיכון שבצנתור.

"גם לנו המצנתרים ההחלטה לא הייתה קלה", מסביר פרופ' יפה, "אנחנו לוקחים כאן מקרה קשה ומורכב ונכנסים עם המון סיכונים לחדר הצנתורים, אבל החלטנו להילחם על חייה של דורה ולקחת על עצמנו את הסיכון שבצנתור".

כדי להתגבר ולחדור את הסתימות הקשות שנוצרו מהסיד ששקע בתוך כלי הדם הלבביים השתמש פרופ' יפה בטכנולוגית ה"רוטהבלטור". ע"י החדרת סדרת מקדחים זעירים בקוטר מילימטרים ספורים קדח אט אט פרופ' יפה את הסתימות שהיו ברמה של 99% עד שניתן היה לפתוח את כל כלי הדם החסומים ולאפשר זרימת דם חופשית.

מדובר במקדחים מיוחדים המובלים על גבי צנתר ייעודי מעורק המפשעה ועד לכלי הדם החסום בלב. המקדחים מצופים בשכבת יהלום ומסתובבים במהירות של כ 160,000 סיבובים בדקה והם חודרים את הסידן המצטבר ומפרקים את הסתימות הקשות ביותר.

"הסכנה כמובן בקדיחה היא פגיעה בכלי הדם עצמו דבר שיכול להביא לדימום מסוכן סביב לב המטופל עד לסכנת מוות ", מציין פרופ' יפה."ללא הצנתור בעזרת הקידוח לא ניתן היה להציל את חייה של דורה".

לצידו של פרופ' יפה במהלך הצנתור עמדו רופאי היחידה ד"ר קרן זיסמן וד"ר חוסיין סולימאן שסייעו לו בהצלחת הצנתור המורכב.

פרופ' אבינועם שירן המנהל החדש של המערך הקרדיולוגי בכרמל שנכנס החודש לתפקידו מעדכן כי יחידת הצנתורים של כרמל בניהולו של פרופ' רונן יפה היא המרכז המנוסה ביותר בישראל בתחום זה המבצע את כמות צנתורי ה"רוטהבלטור" הגדולה ביותר במדינה.

"לשמחתי צברנו את הניסיון הרב ביותר בתחום צנתורי הקידוח ופרופ' רונן יפה מנהל יחידת הצנתורים בכרמל נחשב לאחד המומחים המובילים ובעלי הניסיון הרב ביותר בתחום בישראל", אומר פרופ' שירן.

יחידת הצנתורים בכרמל היא חלק מהמערך הקרדיולוגי הגדול של בית החולים, והיא נחשבת מזה שנים רבות כמרכז מצויינות מוביל בישראל בכל הקשור לטיפול במחלות לב.

דורה מתאוששת ומחייכת מכורסת הטיפולים שלה במחלקה לטיפול נמרץ לב. "אין לי פשוט מילים להודות לצוות המדהים שטיפל בי", אומרת דורה.

"יש כאן מלאכים בלבן מהאחיות והאחים המדהימים והצוות הסיעודי של כרמל שמטפל בי 24 שעות בלי חשבון ועד הרופאים המיוחדים והמצנתרים שיחד כולם הצילו את חיי.

אני מרגישה ממש שאני בידיים הכי טובות שיש, אומרת דורה. אני שמחה ומאושרת שהגעתי לכרמל. אתם הצלתם את חיי".