מתוך 'בחזרה לאי הוורדים'
מתוך 'בחזרה לאי הוורדים'צילום: Simone Florena/Netflix

נניח שהבחורה שאתם אוהבים הייתה אומרת לכם שאתם לא חיים בעולם משלכם, מה הייתם עושים? רובנו היינו מקבלים את העקיצה בחיוך (טוב, אולי קצת נעלבים) וממשיכים הלאה, אבל לא ג'ורגיו רוזה. הוא בנה עולם שכזה.

טוב, אולי המילה עולם היא קצת מוגזמת בשביל אי מלאכותי בגודל 400 מ"ר, אבל תודו שזה גם די מרשים. מאותגר ממילותיה של האישה שהוא אוהב, בונה רוזה אי קטן משלו במרחק 11 קילומטר מחופי איטליה – 500 מטר מגבול המים הטריטוריאליים.

הסרט החדש של נטפליקס, 'הסיפור המדהים של אי הוורדים', מציג את סיפורו של רוזה ושל האי שהקים, דרך המאבק המשפטי והמדיני לעצמאות שהגיע אפילו להכרעת האו"ם, ועד סופו העצוב של האי בטרם עת.

מילת המפתח כאן היא 'מבוסס' על סיפור אמיתי, כי אמנם אין עוררין על כך שאי הוורדים אמנם התקיים במציאות ואפילו קבע תקדימים היסטוריים, אבל אם תשאלו את ממשלת איטליה באותה תקופה, הרי שגרסתם תהיה מעט שונה – מדובר בסך הכל בטריק להעלמת מס.

אבל בין אם מדובר במחווה רומנטית לבחורה, רצון כנה לעצמאות או מלכודת תיירים נקייה ממס, 'אי הורדים' מציג סרט שהוא הרבה יותר גדול מסך חלקיו. העלילה המסקרנת, הגיבורים שקל להתחבר אליהם והבימוי המהודק, מייצרים פה סרט מושלם ומהנה לליל חורף קר.