אפי איתם
אפי איתםצילום: קובי ריכטר/TPS

השר לשעבר, תא"ל במיל' אפי איתם, שוחח הבוקר (שני) עם בני טיטלבוים בכאן מורשת והגיב על ההתנגדות למינויו לתפקיד יו"ר יד ושם.

בפתח דבריו חיבר איתם בין ההתנגדות למינויו לפרשת יוסף ואחיו. לדבריו יש לנהל את הדיונים בארץ בצורה מכובדת כלקח מההיסטוריה היהודית.

"אני רוצה להאמין שמתנגדי עושים את זה מתוך דאגה אמיתית וכנה ליד ושם ולזיכרון המאחד של עם ישראל באשר למה שקרה בשואה. הוויכוח לגיטימי ולא צריך להיבהל ממנו, אך אסור שהוא יהפוך לאישי", אמר איתם.

לטענתו, "חלק גדול מהאנשים שמתיימרים להיות חוקרים ואמונים על אמת מחקרית, הפכו את הדיון הזה לאישי. הדיון מה תפיסתי ביחס ליד ושם לא מתקיים בכלל. יותר מזה, אף אחד מהם לא דיבר איתי כך באופן שהוא יכול להטיח כל מיני דברים שרובם אינם אמת".

"תפיסות ימניות קיצוניות זה מין ביטוי שלא אומר שום דבר. האם יש ויכוח לגבי מקומה של השואה בעניינה של מדינת ישראל? האם השואה והתקומה הן שלנו, יהודיות, ויותר מזה מחוברות? זה ויכוח שצריך להתנהל, בוודאי הוא לא מסכן את יד ושם. להיפך, הוויכוח הזה יכול להיות קשה אבל ראוי שיתנהל. ההדרה הזאת מהיכולת של אנשים שאולי לא מסכימים איתך למלא תפקידים, זה דבר שרחוק מאוד מהאתוס המוצהר של אנשים שהם ליברלים ואינטילגנטים", הוא מוסיף.

לשאלה האם מנסים לעשות לו סיכול ממוקד ענה איתם, "כן, בהחלט מנסים לעשות לי סיכול ממוקד".

איתם התייחס גם לאמירה כי הוא תומך בטרנספר. "זה חלק מהשקרים המופצים עלי. אני מתנגד לטרנספר ואמרתי את זה כמה וכמה פעמים. אינני חושב גם שהסוגיה קשורה ליכולתו של אדם להיות יו"ר יד ושם, אבל אני בכל מקרה מתנגד".

"אמרתי באופן ברור - ובהקשר שאמרתי את הדברים צריך לזכור את האינתיפאדה השניה בה 1,500 יהודים נשים, גברים וטף נרצחו בכל הארץ - שאם הפלסטינים יחליטו שהם מכריזים מלחמה על מדינת ישראל ולא מאפשרים למדינת ישראל לפעול כמדינה ריבונית, עצמאית המגנה על אזרחיה, בהכרזת מלחמה כזאת עלול להיות שהתוצאה תהיה שגם אזרחים פלסטינים לא יוכלו לגור בבתיהם", דברי איתם.