
ימי החנוכה מביאים איתם רוחות של גבורה מהעבר. בימים אלו אנו נוהגים להעלות על נס סיפורי גבורה שונים מההיסטוריה היהודית, בימים ההם ומהזמן הזה. אבל זה המקום לשאול האם אנו מבינים מהי דמות הגיבור והגיבורה היהודיים? ויותר חשוב מכך - מהי בכלל הניגודית לגיבור?
חז"ל, בחוכמתם הגדולה, הגדירו את המילה גיבור בצורה הכי פשוטה והכי מדויקת: "איזהו גיבור הכובש את יצרו". על מנת להבין את כוונת חז"ל אנו צריכים להיכנס לעומק הדברים. מה זה יצר ומה תפקידו, ומדוע חז"ל השתמשו דווקא במילה לכבוש ולא השתמשו במילים להשמיד או לחסל את היצר?
כולנו מכירים את המושגים "יצר טוב" ו"יצר רע". המילה 'יצר' מגיעה מהמילה יצירה, ללא היצר לא נוכל ליצור ולא נפעל בעולם. ישנו סיפור פורסם על הניסיון לבטל את יצר המין בעולם ובאותו יום אפילו ביצה אחת לא נולדה. מכאן נלמד שאומנם יצר המין יוצר המון בעיות במציאות, אך הוא גם היצר שמייצר חיים בעולם.
בואו נדמיין עולם שבו הרצון של האדם להשיג ולרכוש מוצרים שונים אינו קיים כלל, עולם אוטופי שבו האנשים הם רוחניים בלבד בתוך המציאות החומרית שלנו כיום. האם המדע היה מתקדם? האם החברות היו מייצרות מוצרים? והאם היינו קמים בבוקר לעבודה אם לא היה לנו רצון לרכוש?
הרצון להישגיות, הרצון לכבוד, הרצון לרכוש ואפילו הרצון לגאווה, הם הדלקים המניעים את העולם להתקדם בכל הבחינות. על כן, נגזר מכך שתכלית היצר המזוקקת היא לדאוג לאדם. היצר תמיד ידרוש לעצמו כסף, אוכל וגאווה על חשבונם של אחרים. הוא ירצה לישון עוד חמש דקות על חשבון החבר שאני צריך להחליף בשמירה עכשיו וכו'. אם כך אנו רואים שהיצר הוא מנגנון ליצירה, אבל מתי הוא רע ומתי הוא טוב?
בשביל לענות על שאלזה זו עלינו להבין את החלק השני של המשפט "הכובש את יצרו". חז"ל השתמשו בכוונה במילה כובש ולא לדוגמה במילה משמיד. הרי יש יצרים שהם רעים לאדם שיתכן והיה עדיף להשמידם כליל, ובכל זאת חז"ל לא עשו את החילוק הזה וכתבו את היצר הזה תכבוש ואת זה תשמיד.
ישנו הבדל מהותי בין הכובש למשמיד. המשמיד מחסל כליל, ללא השארת שום זכר לדבר, ובכך הוא גורם למשהו שהיה בעבר להיעלם לגמרי מהעולם, כמו חיה נכחדת. לעומת זאת, הכובש מכפיף את הדברים לרצונות שלו. לדוגמה, מדינה שכבשה מדינה אחרת, תדרוש מהאוכלוסייה הנכבשת מס, נאמנות, סיוע צבאי וכו'. המדינה הכובשת יכולה לדרוש מה שהיא שרוצה מהמדינה הנכבשת.
זה בדיוק מה שחז"ל אמרו על היצרים שלנו. הם יכולים להיות טובים ומועילים בתנאים מסוימים, האדם רק צריך לכבוש ולהכפיף את היצר לטובתו ולשלוט בו ולא לתת ליצר לשלוט עליו. ברגע שהיצר עובד אצלנו ולא אנחנו אצלו אנחנו גיבורים. הגיבור הוא מי שיכבוש את יצרו האישי וישים את טובת הכלל לפני טובתו שלו, ידאג להחליף בזמן את חברו בשמירה, יחלוק עם חברו מועט היכולות את מה שיש לו וכו'.
כעת, אם נחזור לשאלת הפתיחה מהו ההפך מגיבור, אז עכשיו התשובה ברורה יותר. ההפך מאדם גיבור הוא אדם אנוכי שנותן שיצרו כבש אותו וגורם לו לדאוג אך ורק לעצמו.
קובי זיאת הוא רכז מרכז ודרום של מרכזי הנוער מטעם OU ישראל