מרכז איחסון של חיסוני "פייזר" נגד קורונה
מרכז איחסון של חיסוני "פייזר" נגד קורונהצילום: רויטרס

מבצע החיסונים ההמוני בארה"ב יצא לדרך: זמן קצר לאחר השעה 9 בבוקר (שני) שעון ארה"ב, הפכה אחות בשם סנדרה לינדזי, העובדת במחלקת הטיפול הנמרץ במרכז רפואי יהודי בלונג איילנד, לאישה הראשונה שקיבלה את החיסון נגד קורונה של חברת פייזר.

האירוע המתוקשר הועבר בשידור ישיר במספר מקומות, לרבות על ידי מושל ניו יורק אנדרו קואומו. "אני מרגישה מצויין. זה לא הרגיש אחרת מנטילת כל חיסון אחר", אמרה לינדזי שניות אחרי שקיבלה את החיסון.

זמן קצר לאחר מכן פרצו העובדים סביבה במחיאות כפיים לאחר שקיבלה את החיסון והפכה לאמריקאית הראשונה שחוסנה נגד קורונה, ובכך יצא לדרך מסע החיסונים ההמוני בארה"ב. מושל ניו יורק קואומו כתב כי "החיסון עובד רק אם האמריקאים יקחו אותו".

כבר אתמול החלו מטוסי מטען ומשאיות להעביר את המשלוחים הראשונים של חיסוני הקורונה למדינות השונות ברחבי ארה"ב לקראת תחילתו של מבצע החיסונים ההמוני שנפתח הבוקר.

ההערכה היא כי החיסונים הראשונים בכמויות גדולות ינתנו במוקדים הקרובים ביותר למוקדי החברות FedEx וכן UPS המפיצות את החיסון מהמפעל של פייזר למדינות השונות.

מושל קנטקי, אנדי בשאר, העריך כי החיסונים הראשונים בארה"ב יוענקו במדינתו סמוך למוקד ההפצה של חברת UPS. "אנו מאמינים כי האנשים הראשונים יחוסנו כאן מחר בבוקר. אנו נמצאים במרחק של פחות מ- 24 שעות מתחילת סופו של הנגיף הזה", כתב בשאר בחשבון הטוויטר שלו.

ביום הראשון לחיסונים בארה"ב יתקבלו כמויות גדולות של החיסון ב-145 מרכזי חיסון, כאשר בימים הקרובים יועברו כמויות גדולות של החיסון למרכזי חיסונים נוספים בכל רחבי ארה"ב. תהליך ההפצה של החיסונים נחשב כמורכב מאחר והוא חייב להיות מקורר בטמפרטורה של מינוס 70 מעלות, מה שחייב את המטוסים והמשאיות להצטייד במקררים מיוחדים וקרח יבש.

חלק מהמשלוחים לוו בשמירה ואבטחה צמודה מחשש לנסיון גניבה של החיסונים מצד גורמים פליליים.

פייזר הודיעה כי עד סוף חודש דצמבר תספק בארה"ב 25 מיליון מנות חיסון. על פי התוכנית, החיסונים הראשונים יוענקו לעובדי בתי החולים ומערכת הרפואה, יחד עם קשישים המתגוררים בבתי אבות, ולאחר מכן קבוצות אוכלוסיה בסיכון.

מלבד החיסון של פייזר, גם חברת מודרנה מתכוונת לספק לארה"ב מיליוני מנות חיסונים מיד לאחר אישור מנהל המזון והתרופות האמריקאי.