אמנון אברמוביץ'
אמנון אברמוביץ'Photo by Hadas Parush/Flash90

האם ראש הממשלה בנימין נתניהו תמך בהסכמי אוסלו? תלוי את מי שואלים.

עיתונאי 'חדשות 12' אמנון אברמוביץ' טען באולפן שישי כי נתניהו תמך בהסכם אוסלו בריאיון שהעניק ללארי קינג בשנת 1996. בתוכנית 'מהצד השני' אתמול (ב') טענו כי לא היה ולא נברא.

אם כן, מהי האמת? בנושא זה ביקשו גולן יוכפז וענת דוידוב לשוחח עם אברמוביץ' שהסביר כי נתניהו אכן תמך בהסכמי אוסלו.

אברמוביץ' אמר כי נתניהו 'החייה' את הסכמי אוסלו: "הוא התניע אותם הוא אומר - 'אני מאמין בזה בכל לב' . הוא אומר' ההסכם הזה למעשה גסס, מת, יכולתי לא להחיות אותו אבל מתוך אמונה מלאה אני התנעתי את ההסכם הזה, משתי סיבות – הבטחתי את זה לפני הבחירות ואני מאמין שזו הדרך היחידה'. העובדות מלמדות שנתניהו תמיד מדבר משני קצות הפה, הוא התניע את הסכם אוסלו, הוא לא רק תמך בו הוא הפעיל אותו והוא מאמין שזו הדרך היחידה".

לטענתו, "יש פה שיטה, דפוס, יש פה אופי שהולך לאורך כל הדרך, דיבור חם וקר, משני קצות הפה, אומר א' ועושה ת'. הוא אומר למשל שהוא מתנגד להקמת מדינה פלסטינית אבל בנאום בר אילן הוא דיבר בשבחה. במתווה קרי הוא הסכים שהמשא ומתן יחל על בסיס קווי 67 עם הסתייגויות ישראליות בתנאי שיוצג כתוכנית אמריקנית והוא יראה מופתע. הדפוס הזה מתקיים גם לגבי ההתנתקות ולכל נושא שאתם רוצים עד היום הזה. למה זה רלוונטי? תקציב דו שנתי, הוא יגיד אני בעד תקציב דו שנתי אבל הנה הוא לא מעביר אותו מסיבות ידועות וכך הלאה".

הוא התייחס לסערה הפוליטית שנוצרה בעקבות הכרזתו של ח"כ גדעון סער על התמודדותו העצמאית לראשות הממשלה, וחבירתם של האוזר והנדל למפלגתו: "אני הרבה יותר קרוב מדינית, ביטחונית, דתית לנתניהו מאשר לגדעון סער. נתניהו היה מנהיג הליכוד הראשון שהבין שחייבים ללכת לפשרה טריטוריאלית מרחיקת לכת בגדה כדי לא לשלוט בפלסטינים, את זה שמעתי ממנו במלון דן ב-1990, הוא הקדים בזה את שרון ואולמרט וציפי לבני ודן מרידור ורוני מילוא וכל אנשי הימין שלימים התמרכזו. כל הקמפיין וכל המהלכים של נתניהו לאורך השנים בנויים על אנשים שסובלים מחוסר ידע או מזיכרון לקוי", אך הבהיר: "נתניהו הוא לא שמאלני".

אברמוביץ' הסביר כי נתניהו הוא איש חלוקת הארץ, "איש שמבין שלא נוכל לשלוט לאורך ימים על הפלסטינים. לדבריו הוא אמר לבני בגין מה נעשה איתם? הם לא ילדים הם לא אזרחים לא כבושים נהיה חייבים להתפשר. זה שהוא לא מבצע את זה זה כבר סיפור אחר. נתניהו דיבר שנים בגנות הקצבאות והתגאה שכשר אוצר ב-2003 קיצץ את הקצבאות קיצוץ חד וב-2007 הוא אמר הנה נתוני ביטוח לאומי מוכיחים שקיצוץ חד הוציא את הבדואים והחרדים לעבודה והוריד ילודה. לאחר מכן ב-2009 כדי להיות רה"מ הוא החזיר את הקצבאות. את הסיפור הזה סיפור גם ישראל בכר. מה שקרה לנתניהו בנשים האחרונות זה כשהוא מגע למקום בו הוא צריך להכריע בין האינטרס הלאומי לפרטי הוא מכריע לטובת הפרטי, לטובתו שלו".

בשנת 1989 אמר אברמוביץ' כי נתניהו ייזכר כהערת שוליים, אך "לרוע מזלו ומזלנו הוא חזר והנתונים לפנינו. בתור מה הוא ייזכר? בתור מי שהביא את הסכמי השלום, המשפט, המצב הכלכלי בו הוא מותיר את מדינת ישראל שלפני בנק ישראל ייקח 3 עשורים להשתקם ומדברים על דור אבוד, מה עם מספר הישראלים שמוציאים הכי הרבה דרכונים זרים בתקופת נתניהו?".

באשר לשאלה האם הוא מאמין כי משפטו של נתניהו יתקיים וימצו עמו את הדין, השיב: "קשה לי לצפות אבל הוא יהיה מוכן לעשות הכול והכול זה הכול כולל שינוי שיטת המשטר כולל שינוי כללי המשחק כדי לחמוק ממשפט".