ישראל כ"ץ
ישראל כ"ץצילום: Noam Revkin Fenton/Flash90

לאור ההשפעה המתמשכת של המגבלות הכלכליות על פעילות העסקים הקטנים במשק גיבש החשב הכללי, בהתאם להנחיית שר האוצר, הקלות משמעותיות בפעילותה של הקרן במטרה להרחיב ולהעמיק את יכולתם של העסקים לקבל הלוואות מהקרן

בהתאם למדיניות שר האוצר גיבש החשב הכללי שורה של הקלות נוספות בפעילותה של הקרן לעסקים קטנים ובינוניים בערבות מדינה, וזאת בצל הימשכותה של אי הוודאות העסקית הנובעת מהשפעות התפשטותו של נגיף הקורונה על המשק.

החשב הכללי החליט היום על שורה של שינויים בפעילות קרנות אשראי לעסקים קטנים להארכת והעמקת יכולתם של עשרות אלפי עסקים נוספים לקבל הלוואות בתנאים מיטיבים ובתהליך פשוט ונגיש כדי להתמודד עם הירידה בפעילותם העסקית כתוצאה ממשבר הקורונה.

במסגרת זו שונו משמעותית תנאי הסף הנדרשים כך שכעת יוכלו עסקים להגיש בקשות לקבלת הלוואה מהקרן אם יציגו ירידה מינימלית של 25% בלבד מהמחזור במהלך אחד הרבעונים ביחס לרבעון המקביל אשתקד, זאת במסגרת המסלול המוגבר המאפשר ערבות מדינה של 95% להלוואה בודדת.

בנוסף, הוכפלה מגבלת ההלוואות לעסקים חדשים ביחס להוצאות והם יוכלו לקבל הלוואות של עד 500 אלף שקל או 16% מהיקף ההוצאות, לפי הנמוך.

כמו כן, הוחלט כי עסקים יוכלו לקבל במסגרת ההלוואות השוטפות מהקרן סכום נוסף של עד 20% מתשלומי ההלוואות הקיימות במהלך שנת 2021, זאת על מנת לתמוך בהחזרי התשלומים השוטפים של העסקים בהלוואות הקיימות שלהם.

על מנת לאפשר את העמדת ההלוואות הנוספות להחזר תשלומים כאמור, לצד ההלוואות שמועמדות לעסקים מהקרן לצורך פעילותם השוטפת, הוחלט במקביל להגדיל גם את היקף ההלוואה לעסקים מהקרן, עד לשיעור של 40% ממחזור המכירות, לעומת 30% שיכולים העסקים לקבל במסגרת התנאים הקיימים.

פעילות הקרנות לעסקים הוגדלה לסכום חסר תקדים של כ-40.3 מיליארד שקל, תוך פתיחת מסלול ייעודי לעסקים בסיכון גבוה והותאמה במהלך המשבר במטרה לתת מענה מיידי ורלוונטי לצרכיהם של העסקים הקטנים והבינוניים במשק בתקופה מאתגרת זו.

מתחילת פעילותה של הקרן אושרו כ-61 אלף בקשות בסכום כולל למעלה מ-23 מיליארד שקל, מתוכם כ- 57 אלף הלוואות אושרו במסלול הכללי, בסכום ממוצע של כ- 340 אלש"ח להלוואה, ובהיקף כולל של כ-19.4 מיליארד שקל. מדובר בהיקפי סיוע גבוהים שאפשרו למערכת הבנקאית והחוץ בנקאית לתת מענה מימוני רחב לעסקים הזעירים, הקטנים והבינוניים במשק ולהגדיל את היקפי האשראי הכוללים שהועמדו לאותם עסקים גם ביחס לשנה קודמת.

שר האוצר ישראל כ"ץ: "ההקלות בקריטריונים לקבלת ההלוואות, אותן קדמתי יחד עם החשב הכללי החדש יהלי רוטנברג, ייצרו מהפך ויאפשרו לעסקים רבים נוספים שלא הצליחו עד כה לקבל הלוואות, לקבל אותן בתנאים נוחים ולסייע להם לצלוח את המשבר ולהערך כראוי לקראת ההמשך. נוסיף לעשות הכל כדי לסייע לשכירים, לעצמאים ולבעלי העסקים עד לסיום משבר הקורונה״.

החשב הכללי יהלי רוטנברג: "למרות ההגבלות שחלות על עסקים בעצימות משתנה אנו צופים ומקווים כי תוך מספר חודשים, נראה התאוששות משקית משמעותית וחזרה לפסי צמיחה. לכן אנו מחלקים את תקופת הזמן הקרובה לשני שלבים – שלב שבו נמשיך לסייע לעסקים לצלוח את המשבר ושלב היציאה מהמשבר. נתנו הקלות בתנאי הקרן כך שיותר עסקים יוכלו לקבל מהקרן יותר הלוואות שתואמות את צרכי המימון שלהם בתקופה קשה זו ונמשיך לסייע לעסקים גם בשלבי ההתאוששות והצמיחה״.