אילוסטרציה
אילוסטרציהצילום: ISTOCK

אנשי מקצוע בתחום התעופה חוששים כי העובדה שמטוסים רבים הושבתו לתקופה ארוכה במהלך מגיפת הקורונה, עלולה לגרום לפגמים בטיחותיים עם חזרתם לפעולה ומאיצים בחברות התעופה לבצע בדיקות בטיחות הדוקות.

סוכנות הידיעות "רויטרס" מדווחת כי בחודשים האחרונים, מאז התפרצה מגיפת הקורונה בעולם, השביתו חברות תעופה רבות את צי המטוסים שלהם. על פי ההערכות, כמעט שני-שליש מצי המטוסים העולמי אוחסן בהאנגרים מיוחדים בחודשים האחרונים לאחר שחברות תעופה רבות ביטלו את הטיסות הסדירות שלהן.

כעת חוששים אנשי המקצוע ובהם גם אנשי ביטוח ורגולטורים, כי האחסנה הארוכה תגרום לבעיות בטיחות במטוסים שיכללו בין היתר תחזוקה לקויה, קיני חרקים שיסתמו מעברים או חיישנים קריטיים, כמו גם כושר לקוי של הטייסים שלא טסו בחודשים האחרונים.

לאזהרות של מומחי התעופה מצטרפת גם העובדה כי עדויות רבות בשנים האחרונות מצביעות על ליקויי בטיחות קשים במטוסים שחוזרים לפעילות אחרי תקופת השבתה ארוכה ופגיעה ביכולת הטייסים שחזרו לפעילות אחרי חודשים ארוכים ללא טיסה.

הסוכנות לביטחון תעופה באיחוד האירופי (EASA) דיווחה על "מגמה מדאיגה" במספר הדיווחים על מהירות אוויר או קריאת גובה לא אמינות במכשירי המטוסים במהלך הטיסה הראשונה לאחר שמטוס עוזב את מקום האחסון לאחר תקופה ארוכה. במקרים רבים הבעיה נבעה מקיני חרקים שגדלו בתוך צינורות המכילים חיישנים קריטיים המזינים את הנתונים למחשבי המטוס.

כמו כן דיווחה הסוכנות האירופית לביטחון בתעופה כי בעיות נוספות שהתגלו במטוסים שקורקעו תקופה ארוכה כללו זיהומים במערכת הדלק, סוללות שהתרוקנו, ירידה בלחץ הבלמים ואפילו מנועים שכבו במהלך הטיסה, מה שגרם למטוסים רבים לשוב על עקבותיהם או לבצע נחיתת חירום.