ג'יי ושירה רודרמן במהלך האירוע
ג'יי ושירה רודרמן במהלך האירועצילום: מהזום

במעמד שרת התפוצות עמר ינקלביץ', קרן משפחת רודרמן, הפועלת לחיזוק יחסי ישראל-יהדות ארצות הברית, ופדרציות יהודי צפון אמריקה, ערכו הערב (שלישי) אירוע הדלקת נר שישי חוצה יבשות בהשתתפות יהודים אמריקאים החיים בקהילות קטנות בארצות-הברית.

האירוע נערך בסימן הוקרה לקהילות היהודיות הקטנות מצפון-אמריקה על תמיכתן בישראל ועל התעקשותן לשמר את הזהות היהודית ולחגוג את חגי ישראל, למרות אתגרי המרחק והגודל.

במוקד האירוע, שיתפו היהודים האמריקאיים בסיפורים וחוויות מחג החנוכה בקהילות הקטנות, ושוחחו באופן ישיר ובלתי אמצעי עם שרת התפוצות על דרכי סיוע של מדינת ישראל לאותן קהילות.

דבי גרשין, שנולדה וגדלה באלסקה במרחק אלפי קילומטרים מקצביות כשרות, דוכני פלאפל וישיבות, אמרה בתשובתה לשאלת שרת התפוצות לגבי תמיכה אפשרית בקהילתה: "אם שליחים רשמיים מישראל יבקרו אותנו, הדבר יסייע לחיזוק הקשר עם מדינת ישראל", אמרה גרשין. "יש צורך גם בחינוך יהודי מגיל צעיר, לא רק על המורשת היהודית אלא גם על מדינת ישראל. אני מודאגת שהמחסור בידע מספק על יהדות והיסטוריה של העם היהודי בקרב סטודנטים יהודים באוניברסיטאות ינתק אותם מהמורשת היהודית".

מייקל ג'ילט מורג'יניה התייחס באירוע לצורך במפגשים בלתי אמצעיים עם ישראלים. "נשמח להזדמנות לפגוש את הישראלים הממוצעים כדי ללמוד דרכו על החיים האמיתיים בישראל, ובדרך זו להרגיש מחוברים יותר לתרבות הישראלית". למטרה זו, ג'ילט הציע לארגן שיחות וידאו תקופתיות, כדי לייצר קשרים בינאישיים בין ישראלים ליהודים המבודדים החיים בקהילות הקטנות בארצות הברית. ג'ילט, טען שישראל צריכה לעשות יותר כדי שיהודים מרחבי העולם ירגישו מוערכים ומכובדים יותר.

שירה רודרמן, מנכ"לית קרן משפחת רודרמן בירכה את המשתתפים: "על רקע ההתמודדות הנמשכת עם הקורונה בארה"ב ובעולם, חג החנוכה הוא הזדמנות עבורנו להצדיע ולהפגין סולידריות עם הקהילות היהודיות הקטנות, הפזורות ברחבי אמריקה. אפילו במהלך המשבר, הקהילות האלה נוקטות אין סוף דרכים יצירתיות כדי לשמר את הזהות היהודית - גם במקומות מרוחקים, שלרוב אינם בכותרות. מעורר השראה לראות כיצד חברי הקהילות מקפידים על ערבות הדדית גם בתנאים קשים, ואפילו כאשר המגפה גורמת לכל אחד להיסגר בביתו. ולכן, יותר מאי פעם, אנחנו חייבים לפתח ערוצים חדשים לדיאלוג עם יהדות ארה"ב ולחזק את הקשר שבינה לבין ישראל".

שרת התפוצות עמר ינקלביץ' סיכמה, "מאז כניסתי לתפקיד, הדאגה לקהילות הקטנות והחיפוש אחר דרכים יצירתיות לחזק איתן את הקשר היו ממשימותיי המרכזיות. כל קהילה חשובה ומוסיפה את היופי הייחודי שלה לפסיפס של העם היהודי. השנה האחרונה הייתה קשה לכולנו ולפעמים הרגשנו שאנו נמצאים בחושך, אבל אם נתאחד, כל אחד וכל קהילה עם האור הייחודי שלהם, ונתמוך אחד בשני בסולידריות אמיתית, נתגבר".