לא מתחרטים. קהיר
לא מתחרטים. קהירפלאש 90

בימים אלו מציינים במדינות רבות בעולם הערבי עשור לפרוץ סדרת המהפכות שזכו בשעתן לכינוי "האביב הערבי".

ההפגנות שהובילו להפיכה שלטונית החלו בשנת 2010 בטוניס ומשם התפשטו למדינות ערביות נוספות במזרח התיכון ובהן מצרים, לוב, תימן, סוריה ועוד.

סקר חדש שערך ה"גארידאן" הבריטי יחד עם חברת מחקרי דעת הקהל YouGov מעלה כי במרבית המדינות טוענים האזרחים כי אינם מתחרטים על המהפכה השלטונית, אך למרות זאת טוענים כי מצבם לא השתפר והם אינם רואים עתיד טוב יותר לילדיהם.

הסקר נערך בקרב 5275 בני אדם המתגוררים במדינות בהן התקיימו הפגנות "האביב הערבי". על השאלה "האם אתם מתחרטים על מהפכת "האביב הערבי" ענו 59 אחוזים בסודן, טוניס ואלג'יריה כי "אינם מתחרטים", בעוד בעיראק ומצרים עמדו אחוז התומכים באביב הערבי על 57. בלוב תמכו רק 37 אחוזים במהפכה, בעוד בסוריה עמד אחוז התומכים על 27 ובתימן על 26 אחוזים בלבד.

למרות התמיכה היחסית במהפכות, מרבית הנשאלים טענו כי מצבם לא השתפר מאז. לא במפתיע, 75 אחוזים מהנשאלים בסוריה טענו כי "תנאי חייהם רעים יותר כיום", כאשר בתימן עמד האחוז על 72, ולוב ענו 59 אחוזים כי חייהם הורעו מאז המהפכה. 51 אחוזים מהנשאלים בסודן הסכימו כי חייהם לא השתפרו מאז האביב הערבי, כאשר בטוניס הסכימו עם כך 50 אחוזים.

גם על השאלה "האם חייהם של ילדיכם יהיו טובים יותר בעתיד, אחרי מהפכות האביב הערבי" ענו מרבית הנשאלים בשלילה. 87 אחוזים מהנשאלים בתימן אמרו כי אינם צופים עתיד טוב לילדיהם, וכך גם 86 אחוזים מהנשאלים בסוריה. בעיראק הסכימו עם כך 79 אחוזים ובלוב 71 אחוזים. בסודן עמד אחוז המסכימים עם 68 אחוזים.