זרצקי ולהקתו
זרצקי ולהקתוצילום: מאיר אליפור

כשמשה זרצקי מתחיל לספר איפה הוא הופיע אתה מרגיש במשחק ארץ עיר, שמות אקזוטיים כמו קוסטה ריקה, פנמה מקסיקו ויפן נשלפי במהירות כמו גם שמות בנאליים יותר של מדינות באירופה, וכל זה כשהוא רק בן 26.

"הקטע שלי עם חנוכה התחיל לפני ארבע שנים" הוא מספר, "כשהקהילה באסטוניה הזמינה אותה להופעה והדלקת נר אצלם יחד עם הלהקה שהקמתי, להקת קול הנשמה. כמה שבועות לפני אותו חנוכה דיברתי עם השליח, והוא סיפר לי כי יש עוד כמה קהילות שמעוניינות בקונספט".

"מפה לשם" צוחק זרצקי, "כל ערב הופענו במדינה אחרת, בקהילה אחרת. זה הפך למסורת, כבר ארבע שנים שכל נר של חנוכה אנחנו מדליקים במדינה אחרת באירופה, הדלקנו והופענו בין היתר בנורבגיה, איטליה, שוודיה, בלגיה, צרפת, גרמניה, פולין ועוד המון מדינות".

זרצקי מספר כי הם לקחו על עצמם כמשימה לשמח את עם ישראל ויהודי התפוצות ולהביא את האור והשמחה של חנוכה גם לקהילות היהודיות הנידחות ביותר. כמה נידחות? אני שואל, והוא מספר כי יצא להם להופיע הן לפני קהילות של 3000 יהודים והן לקהילות עם בקושי 150 יהודים.

אבל, כמו שאתם יכולים לנחש, קורונה... "כל שנה האירועים היו מתקיימים בכיכר מרכזית בעיר" נזכר זרצקי, "יחד עם ראש הממשלה או הנשיא המקומי, אולי ראש העיר, אירוע גדול ומכובד שמסוקר בטלוויזיה המקומית". השנה, בעקבות הקורונה, זה לא ממש קרה. אבל קרה דווקא משהו אחר.

זרצקי במסיבת חנוכה בשנה שעברה:

"אני בכלל חשבתי שלא יהיה ביקוש השנה" משתף זרצקי בנס חנוכה הפרטי שלי, "מכיוון שרוב מדינות אירופה נמצאות בסגר, ואז פנה אליי הרב איצי, הרב ושלי חב"ד של קופנהגן בדנמרק, והוא אמר לי תקשיב אני רוצה שתופיע גם השנה. הוא ביקש שאשלח לו כהקלטה, וציין שאולי גם עוד קהילות יהיו מעוניינות".

"ברגע שהוא ראה את מה שהפקנו לו, הוא ישר אמר חבל שרק אני אהנה מזה והעביר את זה בקבוצות של שלוחים של חב"ד וגם של רבני קהילות בתפוצות". ההודעה שרצה בקבוצות כנראה עשתה רושם טוב, כי זרצקי והנגנים, יאיר שפירא על הגיטרה ודוד ויינרב על הסקסופון, הופיעו השבוע בלא פחות מ22 קהילות ומדינות, חלקם בהקלטה וחלקם בלייב דרך הזום.

"חלק מהקהילות היו קהילות קטנות, כמו למשל הקהילה במונטנגרו שמונה 150 איש, אבל הופענו השנה גם בפני קהילות גדולות כמו פריז ומוסקבה, עם 2000 ו6000 איש. זה זכות גדולה ועצומה לשמח את עם ישראל" הוא מסכם, "במיוחד במציאות של סגר באותן קהילות, ושנזכה תמיד שאור החנוכה ישפיע לנו שפע לכל השנה".