שבדיה
שבדיהצילום: רויטרס

מלך שבדיה, קרל השישה עשר גוסטב, נשא נאום לאומה בו הודה כי המדינה נכשלה בטיפול בקורונה וכי אזרחי שבדיה "סבלו קשות" כדבריו, כתוצאה מההחלטה השגויה לאפשר את המשך החיים כרגיל ולנסות להשיג את "חיסון העדר".

כזכור, עם פרוץ מגיפת הקורונה החליטו רשויות הבריאות בשבדיה שלא להטיל סגר או הגבלות כלשהן, ואיפשרו את המשך חיי המסחר, הבילויים והלימודים כרגיל תוך בקשה מאזרחי שבדיה לנהוג באחריות ולנקוט באמצעי זהירות באופן עצמאי.

אלא שבשבועות האחרונים נרשמו בשבדיה מספרים גבוהים במיוחד של נדבקים ומתים מקורונה, מה שהביא את המלך השבדי להודות באופן לא שגרתי כי מדינתו נכשלה וגרמה סבל רב לאזרחים.

המלך כינה את שנת 2020 כ"שנה נוראית" לדבריו ונשא דברים נרגשים לאזרחי המדינה. "תושבי שבדיה סבלו מאוד בתנאים קשים. אי אפשר שלא לחשוב על כל בני המשפחה שלא הצליחו להיפרד מבני משפחתם שנפטרו. זו חוויה קשה וטראומטית, לא להיות מסוגלים לומר שלום חם אחרון", אמר המלך קרל השישה-עשר גוסטב.

על השאלה האם המדיניות הפתוחה של שבדיה היתה כשלון, אמר המלך בביקורת לא שגרתית כי "אני חושב שנכשלנו. יש לנו מספר גדול של מתים וזה נורא".

את הביקורת העביר המלך במהלך שידור מיוחד המתקיים מדי שנה לקראת חג המולד ונקרא "השנה עם המשפחה המלכותית". כאשר נשאל האם הוא עצמו אינו חושש להידבק בנגיף הקורונה, ענה המלך בן ה-74 כי בחודשים האחרונים גבר מאוד החשש שלו מהידבקות בקורונה. "לאחרונה זה הרגיש מוחשי יותר, הנגיף התקרב יותר ויותר. זה לא מה שאתה רוצה, להידבק בנגיף", ענה המלך.

סקרים שנעשו לאחרונה הראו ירידה חדה באמון שמעניק הציבור השבדי לאחראיים על שרותי הבריאות במדינה. הוירולוג הראשי בשבדיה, אנדרס טגנל, ראה ירידה של 13 אחוזים בנתוני התמיכה בו בסקר שביצעה חברת מחקרי דעת הקהל Ipsos.

האמון הציבורי בסוכנות לבריאות הציבור ירד מ-68 אחוזים עד ל-52 אחוזים, בעוד האמון ברשויות השבדיות בכלל ירד לשפל של כל הזמנים ועמד על 34 אחוזים בלבד.

למרות הנתונים והביקורת מצד המלך, טגנל עצמו מסרב להודות כי האסטרטגיה שלו נכשלה. "פחות או יותר כל מדינה נאבקת בקורונה כעת", אמר טגנל, אך הודה כי "הופתעתי מעוצמת הגל השני של הקורונה".