הנשיא מאמץ את המגילה
הנשיא מאמץ את המגילהצילום: מארק ניימן/ לע"מ

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין אימץ את מגילת 'הייעוד המשותף שלנו', לאחר שזו חזרה ממסעה בין מאות קהילות יהודיות ברחבי העולם. כשנה לאחר שהושקה המגילה בבית הנשיא ואחרי שזכתה להתייחסויות של למעלה מ-130,000 יהודים בתפוצות.

המגילה מציגה את סט הערכים החשובים לעם היהודי בארץ ועל כל תפוצותיו.

במהלך האירוע בבית הנשיא, אשר לווה בשידור מחומות העיר העתיקה, נחשף לראשונה שיתוף הפעולה של הזמר והיוצר עידן רייכל עם הזמרת הבריטית היהודיה, זוכת פרס הגרמי, ג'ס גלין.

"יוזמי "מגילת הייעוד המשותף" מבקשים להגיש לעם היהודי אמנה שתהווה בסיס לשיח, שיח עם ריבוי דעות וריבוי פנים", אמר ריבלין. ''העם היהודי, קידש את תרבות המחלוקת. במקום להילחם מלחמות אזרחים, למדנו איך להסכים שלא להסכים. ואת הלימוד הזה אנחנו צריכים ללמוד גם עכשיו, גם היום. יש לנו מכנה משותף בין אם אנחנו רפורמים, אורתודוכסים, חילוניים, קונסרבטיביים, או סתם יהודים. אבל לא די במכנה משותף. אנחנו מחפשים ייעוד משותף.

''בחג חנוכה, בזמן שאפלה כבדה אופפת את העולם, אנחנו מבקשים להאיר את החזון והמטרה, שמתווים את דרכו של העם היהודי קדימה. אנחנו מציגים אמנה שמביעה את הערכים שמאפיינים אותנו כעם, ושלאורם אנחנו מבקשים לצעוד. ערכים של ערבות, של שמירת המורשת הערכית והאינטלקטואלית של ארון הספרים היהודי, של אנושיות, של חדשנות של תיקון עולם. כמו נרות החנוכה, גם מגילת היעוד המשותף נועדה להאיר את רשות הרבים בעולם היהודי''.

ריבלין הוסיף: ''אני רוצה להודות לקרן ג'נסיס, לעומדים בראש הקרן, לשרת התפוצות ולמשרד התפוצות ולכל מי שלקח חלק במיזם החשוב, והמכונן הזה, ולאחל לכלל השותפים וכלל הקהילות היהודיות באשר הם: חג חנוכה שמח".

שרת התפוצות עומר ינקלביץ' אמרה באירוע: "בשנה האחרונה פעלנו רבות להפיכת מגילת 'הייעוד המשותף שלנו' לתנועה יהודית עולמית. למרות הקשיים שהערימה עלינו מגיפת הקורונה שפרצה, למעלה ממאה אלף יהודים מסביב לעולם, שתפו את רעיונותיהם ודעתם על תוכן המסמך, בעוד עשרות ארגונים מובילים, מכל הספקטרום הצטרפו אלינו כשותפים למסע זה.

''הערב הזה מסמן את סיומו של השלב הראשון במסע זה, ותחילת הבא. אני מזמינה את כל מי שמרגיש את הלב היהודי הזה הפועם בקרבו, להצטרף אלינו בהפיכת המגילה הזו לתכנית פעולה", הוסיפה השרה.

יו"ר ומייסד קרן ג'נסיס, מיכאל פרידמן, אמר כי "מי שחותם על ההצהרה - היום, מחר ובעתיד - חותם על חוזה בינו לבין העם היהודי. יש לממש חוזה זה באמצעות פעולה - מאמץ נחוש לשפר את אחדותנו, למצוא דרכים חדשות לעזור ולתרום זה לזה, ללמוד זה מזה, להקשיב - להקשיב באמת - זה לזה. דרושה חשיבה חדשה ופורום שייצור שותפות אמיתית בין המדינה היהודית לשאר העולם היהודי. אני מקווה ומאמין שראשי הקהילות והארגונים היהודיים בכל רחבי העולם יתייצבו לצידנו כתף אל כתף".

מנכ"ל הייעוד המשותף, סנדי קארדין: "במבט קדימה לשנת 2021, המשימה שלנו היא להעביר את יוזמת 'הייעוד המשותף שלנו' מדיבורים למעשים. עלינו להמשיך ולבנות על הבסיס האיתן שיצקנו בשנה האחרונה ולוודא שגורל העם היהודי יישאר בראש סדר העדיפויות של כל קהילה יהודית ברחבי העולם. עלינו להפיח חיים בערכים וליישם את העקרונות המהווים את ליבת הצהרתנו.

''עלינו לתת קול לכל היהודים, ללא קשר למקום מגוריהם, ולעודד אותם לקחת חלק בסדר היום של העם היהודי. עלינו להבטיח התייעצות של הממשלה בישראל עם יהדות התפוצות בנוגע להחלטות הקשורות במדיניות העלולה להשפיע על חייהם של יהודים החיים מחוץ למולדתם".