ח"כ תהלה פרידמן בדיון הבוקר
ח"כ תהלה פרידמן בדיון הבוקרצילום: דוברות

ועדת המשנה לחינוך דתי וזהות יהודית בראשותה של ח"כ תהלה פרידמן קיימה הבוקר (ראשון) דיון בנושא תשלומי ההורים בחינוך העל יסודי בחמ"ד.

בפתח הדיון אמרה פרידמן: "לא ידוע אם אלו נשימותיה האחרונות של הכנסת, אבל כל עוד הנר דולק אפשר לתקן. הדיון היום מבקש לבחון את נטל התשלומים של הורים על חינוך ילדים בחמ"ד בבתי הספר העל יסודיים".

לדבריה, "החינוך העל יסודי בישראל, רובו ככולו הוא מוכר שאינו רשמי. ולכן הרבה מהמוסדות מופעלים על ידי רשתות. שלושה שותפים למוסדות הללו - המדינה, העיריה או הרשת וההורים".

"יש קושי לעקוב אחרי התשלומים או להשקיף את ההוצאות וזה בעיקר מה שמטריד את ההורים. מנהלי מוסדות אמרו לי שהם מקבלים תשלומי חמ"ד באמצע השנה, ולכן נאלצים לגבות תשלומי הורים בתחילת השנה. תקציבים קואליציונים שאינם בבסיס התקציב מביאים לקושי בתכנון מקדים של ראשי המוסדות. אין מחלוקת על הנזקים, צריך לראות איך ניתן לתקן מהשורש את התופעה שמייצרת אי שוויון ופערים בחמ"ד", הוסיפה.

מנכ"ל תנועת נאמני תורה ועבודה, שמואל שטח, אמר בדיון כי יש בעיה של גודל הישיבות. "פתיחת מוסדות חדשים לצד מוסדות קיימים פוגע בכל המוסדות אם אין ביקוש. וכך נוצר מצב של שתי ישיבות באותה עיר, באחת 40 תלמידים בשכבה ובאחרת 50 תלמידים בשכבה, ואין על כך כיום שום פיקוח"

ח"כ אורלי פרומן הציעה שהרשויות יערכו הסכם עם הבעלות על המוסד החינוכי. "אם יהיה הסכם וידעו עם המבנה עירוני או פרטי וכמה כסף מגיע ממשרד החינוך, הכל יראה יותר פשוט וזה יפתור פערים ותשלומים עודפים של ההורים. המפתח הוא הסכם כתוב לקליטת תלמידים, שיפוץ המבנים וכו'. הורים אמורים לממן רק תל"ן (תכנית לימודים נוספת) ולא פונקציות נוספות". עוד הוסיפה פרומן כי צריך להחליט האם הרצון לקבל שירות גבוה גובר על חוק חינוך חינם.

יו"ר אגפי החינוך ברשויות המקומיות, אבי קמינסקי, אמר בדיון: "זה לא יקרה בוועדת המשנה של ועדת החינוך של הכנסת. כדאי לדרוש, כדאי להעלות את הקשיים ולהוציא נייר עמדה, אבל הדברים לא ייפתרו כל כך מהר". קמינסקי רמז כי הבעיה היא לא הרשויות המקומיות וכי משרד החינוך צריך להיכנס לתמונה.

סמנכ"ל מרכז ישיבות ואולפנות בני עקיבא, שוקי סט, הסביר כי תשלומי ההורים כלל לא מממנים את הרשתות. "אנחנו לא גובים תקורה על תשלומי ההורים, אפילו לא על חטיבות הביניים שהרשויות אמורות לנהל. הכספים שההורים משלמים מגיעים נטו לשירות שהתלמידים מקבלים. גם המוסדות הקטנים - נובעים הרבה פעמים בגלל פיזור פריפריאלי דתי. וכשיש מעט דתיים בתי הספר קטנים. יש לנו בעיה נוספת, שמוסדות תורניים מוקמים כיום במוכש"ר - בחינוך החרדי, וזה פוגע בחמ"ד ובפיקוח, למרות שמדובר בילדי חמ"ד."

גור רוזנבלט ממינהל רישוי ואכיפה במשרד החינוך הוסיף כי הורים בחמ"ד מבקשים יותר פעילויות ויותר סמינריונים, לכל הנ"ל יש עלויות וזאת חלק מהסיבה שיש עלויות נוספות. "בכל הנוגע לתל"נים אנחנו מבצעים בקרות באופן תמידי. בנוסף לכך אם אנחנו מקבלים תלונות ספציפיות על גביית יתר אנחנו עורכים בדיקות עומק מקיפות. גם בנושא פתיחת מוסדות קטנים - אנחנו מפקחים ומשתדלים שלא יהיו מוסדות קטנים אם זה מתאפשר באיזור, לטובת מה שהתלמידים יכולים לקבל".

ח"כ פרידמן ציינה בסיכום הדיון כי יצירת מדד פיזור וקריטריונים מתאימים לפתיחת מוסד יאפשרו לחזק את החמ"ד.