פרופ' שמעון שטרית
פרופ' שמעון שטריתצילום: ליאור יאדו

פרופ' שמעון שטרית, המועמד לנשיאות המדינה, פנה בסוף השבוע למלך בלגיה, בבקשה לסייע בביטול האיסור על קיום שחיטה כשרה במדינה, שאושר ביום חמישי האחרון על ידי בית הדין האירופי.

לערוץ 7 הוא מספר מה הניע אותו לשלוח את המכתב. "אני חבר האקדמיה המלכותית למדעים ואומנויות בבלגיה ומצד זה חשבתי שראוי, בהמשך לפעילות הבינלאומית שלי, אפנה למלך. אני מקווה שהדבר הזה יגרום לשיח ציבורי שירסן את מגמת ההתערבות במנהגים היהודיים".

לדבריו, "הבקשה שלי היא לא לבתי המשפט, אלא למלך פיליפ, כדי שיפעיל את השפעתו וימליץ בפני רשויות החוק שיימנעו מחקיקה שאוסרת מנהגים יהודיים באיסור מוחלט. בנוסף, אם כן רוצים להתערב בנושאים, שילכו לפי המודל הצרפתי שמאפשר שחיטה באמצעות גוף שקיבל את היתר המדינה. רוב המדינות באירופה לא פועלות נגד השחיטה".

"יש חשיבות רבה שמנהיגי אירופה ידעו את הדאגה הרבה שלנו מהפגיעה ביכולת הקהילות היהודיות לקיים את מנהגיהן, במיוחד כשהמלך פיליפ מגלה כבוד רב כלפי העם היהודי ומורשתו", מוסיף פרופ' שטרית.

הוא מתייחס גם למועמדתו לנשיאות המדינה ושומר על אופטימיות, כלשונו. "אני מחכה להחלטה אם יהיו בחירות או לא. כי אם הן יתקיימו יהיה שינוי בגוף הבוחר. הספקתי בחודשים האחרונים להיפגש עם מעל למאה חברי כנסת ועם חלקם נפגשתי כבר פעם שנייה. העבודה שהשקעתי עד כה תצטרך השלמה מאוד משמעותית אם יהיה גוף בוחר חדש".

"התחושה שלי היא אופטימית. הזירה פתוחה ואין למעשה לאף מפלגה מועמד שהיא תומכת בו בגלוי או בצורה בלתי פורמלית. הרושם שלי מהפגישות הוא שאני יכול בהחלט להיות אופטימי לגבי האפשרות לזכות בהצבעה חשאית. במצב כזה, לפעמים, חברי כנסת מצביעים לפי שיקולים אישיים שלהם ולא לפי הנחיית המפלגות. לכן אני בתחושה טובה", מסכם פרופ' שטרית.