משחק במצודת ים
משחק במצודת יםצילום: טל אקוקה

במצודת אשדוד ים הסתיים לאחרונה פרוייקט רחב היקף של שימור ופיתוח, בהובלת תיירות אשדוד, עיריית אשדוד, רשות העתיקות ומשרד התיירות. האתר כעת פתוח לביקורים, ללא תשלום.

המקום יארח מסגרות חינוכיות, מופעי תרבות לעת שקיעה וגם יציע שלל הפעלות אינטראקטיביות, דוגמת מופע אור קולי אשר יוקרן על גבי קירות המצודה, תאורת לילה מיוחדת ועוד.

העבודות במצודה כללו את חיזוק הקירות התומכים, הוצאת חולות וסינונם, יציקת רצפה וסלילת שבילים המנגישים את המצודה למבקרים ולבעלי מוגבלויות – בצורה שטרם נעשתה קודם.

בנוסף, הותקנו אלמנטים שונים של בטיחות המאפשרים ביקור ראוי ובטוח במקום וכן בוצעו עבודות הצללה ותאורה לטובת שיפור חוויית הביקור לאורך כל שעות פעילות האתר והתקנת מצלמות למניעת ונדליזם.

מעל מבנה המצודה הוקמה מרפסת דק "מרחפת" המשקיפה על האתר ועל קו החוף הסמוך.

חוויה חינוכית ואינטראקטיבית- הבריחה מהמצודה

להעצמת החוויה במקום, הוקם באתר גם פעילות ייחודית. דמיינו כי אתם 2 מלחים ביזנטיים לפני כאלף שנים ויותר, ואנייתכם טבעה באמצע לילה סוער בים התיכון. מרחוק ראיתם אלומות אש מנצנצות שהפיחו בכם תקווה אחרונה להינצל. בשארית כוחותיכם אתם מצליחים להגיע עם אור ראשון אל החוף, ומיד נלקחים בשבי ע"י שומרי המצודה בסיור שקיימו על חוף הים.

אתם מובלים אל מרכזה של מצודה שאת אורותיה ראיתם מרחוק ותוהים כיצד תינצלו מהצרה החדשה שאך נקלעתם לתוכה.

כך מתחיל אתגר משימתי בן 60 דק'. אחד, משלל הפעילויות והמשימות המאתגרות המתקיימים במצודת אשדוד-ים.

המשחק יציע שלל הפעלות ומשימות, דוגמת פלנטריום מתנפח אליו ייכנסו המבקרים מכל הגילאים שייצפו בסרט שייקח אותם אחורה בזמן אל המצודה בתקופות הקדומות, "ריפוי" כדים וטיפול בחרסי עתיקות.

פירוט התחנות בשטח:

ארכיאולוג צעיר- תחנה בה המשתתפים יצטרכו לחפש ולחפור בארגז חול על מנת למצוא מאובנים מגבס.

ההסוואה המושלמת- המשתתפים יגיעו לתחנה תלבושות מסורתיות תואמות את רוח התקופה אותן יצטרכו ללבוש להצטלם בתוכן על מנת להצליח במשימה.

בניית קשתות (דינאמיקה קבוצתית) - ישנן שתי קשתות אשר כל קשת מורכבת מ 15 לבנים (קלקר דחוס) המשתתפים יצטרכו לשתף פעולה על מנת להרכיב יחדיו קשת התואמת את התקופה המוסלמית הקדומה.

צלפים בפעולה- בתחנה זו, יצטרכו המשתתפים לפגוע במטרות באמצעות חץ וקשת המדמות לוחמים ביזנטיים מן העבר ולצבור ניקוד על ידי פגיעה במטרה.

ריפוי כדים-בתחנה זו, יצטרכו המשתתפים להדביק חלקי כד שבורים על מנת לשחזר את צורתו המקורית.

שעות הפעילות: ימים א-ה, 10:00-12:00, 12:00-14:00, 14:00-16:00.

אתר תיירות אשדוד: https://visit.ashdod.muni.il/