אביחי מנדלבליט
אביחי מנדלבליטצילום: נעם ריבקין פנטון

היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, התארח הערב (ראשון) באירוע של אגודת הידידים של אוניברסיטת בר- אילן, והסביר מדוע לא נכון לעסוק כיום בפיצול תפקיד היועץ המשפטי לממשלה.

"לא נכון לבחון את פיצול תפקיד היועץ המשפטי מתוך מציאות שיש כתב אישום נגד ראש הממשלה", אמר מנדלבליט והזכיר: "הדבר מושרש במורשת שקיבלנו מהמנדט הבריטי וכך פעלנו 72 שנה. אפשר לפעול אחרת אבל היתרונות של יעוץ ואכיפת דין, עולים על החסרונות.

''זו החלטה לדורות. לא החלטה נקודתית וצריך לקבל אותה ממציאות שלווה ורגועה שאני מאמין שנגיע אליה. זו טעות לקבל החלטה בעניין הזה כרגע".

עוד הוסיף ביחס למילוי תפקידו הכפול: "החובה שלי היא לסייע לממשלה לממש את המדיניות שלה במגבלות החוק ליווי אינטנסיבי שוטף. אני נפגש עם שרים, כולל כאלה שיש מולם חקירות וגם עם ראש הממשלה שעימו קיים ממשק נוכח ריבוי הדברים בהם עוסק.

''האחריות היא לשלטון החוק במדינת ישראל וזה נכון לתביעה הכללית וגם ליעוץ המשפטי. אני אחראי במאה אחוז על התביעה הכללית ומאה אחוז יועץ משפטי".

היועץ המשפטי לממשלה התייחס להגשת כתב האישום נגד ראש הממשלה: "ניסינו לעשות את הכל בצורה זהירה. כשהגעתי למסקנה שצריך, הוגש כתב אישום. אין אדם מעל החוק במדינה מתוקנת. מהצד השני הוא ראש הממשלה שלי והתעקשתי שהוא יכול וצריך להיות ראש ממשלה כי זה מה שהציבור בחר והחליט ולשמחתי בית המשפט העליון החליט כך. הוא מוחזק כחף מפשע, יהיה לו את יומי ויוכל לשכנע בחפותו ובית המשפט יחליט".

היועץ מנדלבליט התייחס גם לסוגיית מינויי הבכירים הצפויים: "במידה וועדת איתור סיימה את תפקידה כן אפשרי למנות. צריך לנקוט משנה זהירות אבל הכל שאלה של איזונים. התרתי בעבר לשר ארדן למנות מפכ"ל בממשלת מעבר והדבר נכון לגבי פרקליט מדינה. אפשר למנות אם ועדת האיתור סיימה תפקידה".

עוד הוסיף מנדלבליט: "בתפקידי מערכת אכיפת החוק כמו תפקיד פרקליט המדינה, מדובר בשומר סף מרכזי. אסור שתהיה שום נגיעה בדרג פוליטי ושיתערב את מי לחקור. צריך לדאוג לחיץ בין הדרג הפוליטי וזו ועדת האיתור שתיתן המלצה לממשלה. גם בתפקיד הייעוץ המשפטי יש מימד של שמירת סף. אם נלך למודלים אחרים הם עלולים לפגוע קשה בשמירת הסף בישראל".

ביחס לשאלה סביב נושא החיסונים ושאלת הטלת חובת חיסון או הגבלה על מי שלא יתחסן אמר היועץ המשפטי לממשלה כי "עוד לא קיבלנו פנייה מהדרג המדיני לגבי חובת חיסון. לגיטימי לשקול זאת אך אני מתקשה לראות מצב שהדרג המדיני יחייב אנשים להתחסן. יש תפקידים כמו למשל שחקני כדורגל שיהיו חייבים להציג אישורים, כנ"ל לגבי עובדים במוסדות בריאות ומוסדות גריאטריים. להציג את זה כקריטריון, לא כחובה משפטית. אני ממתין לדרג המדיני ואנחנו ניערך וננסה לסייע".