החייל בגדוד הסיור של חטיבת גולני שלא ירה לעבר מחבל שיידה לעברו בקבוק תבערה בצומת קדומים בשומרון, הודח מתפקידו כלוחם.

לפי התחקיר הצבאי, החייל היה בעמדת שמירה והבחין ברכב חשוד שנסע הלוך ושוב. הערבי יצא מהרכב וצעד לקראת החייל.

כשהחייל הבחין בערבי שצועד לקראתו, הוא דרך את הנשק וחתר למגע כי הבין שמדובר בניסיון פיגוע דקירה. הוא לא חשב על האפשרות שהמחבל יזרוק בקבוק תבערה.

לאחר שנזרק הבקת"ב, הערבי נכנס אל הרכב ונמלט במהירות מהמקום. מפקדיו של החייל קבעו כי פעל בצורה נכונה כשחתר למגע אך כשל כשלא פעל מול יידוי הבקת"ב.

נציין כי לוחמי צה"ל עצרו הלילה (ראשון) את המחבל הערבי. "בתום פעילות מודיעינית ומבצעית של השב"כ וצה"ל, עצרו הלילה לוחמי גדס״ר גולני חשוד בהשלכת בקבוק התבערה אמש לעבר לוחם צה״ל סמוך לעמדה צבאית במרחב החטיבה המרחבית 'שומרון'. החשוד הועבר להמשך חקירת כוחות הביטחון", נאמר בהודעת דובר צה"ל.

נתוני אוגדת איו"ש מלמדים כי בשנה האחרונה ירו חיילי צה''ל ב-590 מקרים של פיגועי אבנים, ב-90 מקרים של ניסיונות דקירה וב-20 מקרים של השלכת בקבוקי תבערה.

התיעוד שבו נראה החייל בורח מהמחבל ולא פותח באש ומחסל אותו עורר סערה והצית גל של תגובות בעיקר מצד פוליטיקאים ואנשי תקשורת בימין שדרשו להדיח את הלוחם.

''הסיפור הזה פשוט מטורף", הגיב ח"כ בצלאל סמוטריץ'. ''לוחם בגדס"ר גולני חושש לירות במחבל שמצית וזורק עליו בקת"ב מטווח אפס. אבל הלוחם הזה לא אשם. מי שאשם זו מערכת המשפט במדינת ישראל שמתנהגת כמו בסדום. מי שמעמיד לדין את אריה שיף באשמת רצח שלא יתפלא כשלוחמים מפחדים לירות במחבלים''.

שר ירושלים ומורשת, הרב רפי פרץ, אמר בעקבות הסרטון: "אירוע כזה חייב להיגמר עם מחבל מנוטרל. חי או מת. התגובה בסרטון מטרידה מאוד. שר הביטחון חייב לוודא שאלוף הפיקוד ומפקדי הגזרה יפיקו את הלקחים הנדרשים בכדי שאירוע כזה לא יחזור על עצמו. תגובה כזו רק מחזקת את הטרור. ‏צה״ל חייב להיות צבא מנצח, אין לנו אפשרות אחרת".