מתפלל מפונה על ידי כוחות הביטחון בהאלה שבגרמניה לאחר הפיגוע
מתפלל מפונה על ידי כוחות הביטחון בהאלה שבגרמניה לאחר הפיגועצילום: רויטרס

בית המשפט העליון בגרמניה גזר עונש של מאסר עולם על סטפן באלייט, ניאו נאצי שביצע את הפיגוע סמוך לבית הכנסת בעיר האלה ביום הכיפורים בשנה שעברה ורצח שני בני אדם.

באלייט הואשם שניסה לפרוץ את דלת בית הכנסת המרכזי בעיר בו שהו ביום הקדוש 52 מתפללים, אך דלת הברזל הכבדה היתה נעולה. את תסכולו ביטא כשיצא החוצה וירה בשני עוברי אורח שעברו במקום.

השופטת אורסולה מרטנס כתבה בגזר הדין, "אלמלא הדלת שהגנה על הקהילה היהודית היה הרוצח מבצע טבח במתפללים. זו היתה כוונתו ולשם כך הגיע למקום".

מהלך משפטו שארך חמישה חודשים הכחיש באלייט את המיוחס לו וסירב להביע חרטה על מעשיו. לשופטת אמר: "היהודים הם האויבים שלי ולכן תקיפת בית הכנסת לא היתה טעות".

הוא הורשע בשני סעיפי רצח ומספר כוונות לניסיון רצח.

כזכור, שני בני אדם נהרגו כתוצאה מהירי סמוך לבית הכנסת באירוע משולב, אחד על יד בית הכנסת והשני בדוכן מזון מהיר. אחד מעדי הראייה תיאר איך אחד המחבלים השליך רימון לעבר בית הכנסת, במטרה להיכנס פנימה ולבצע טבח שנמנע לבסוף.

בעקבות האירוע המשטרה הגרמנית תגברה את האבטחה בעשרות בתי הכנסת הפזורים ברחבי המדינה.

"כולנו ציפייה שלגזר הדין הדרמטי הזה, יהיה אפקט גדול שיעביר מסר חד משמעי לאנטישמים", אמר בתגובה ראשונה רבה של ברלין הרב יהודה טייכטל לערוץ 7.

לדבריו, "גזר הדין ממחיש שגרמניה מבהירה שהיא לא תקבל שום אנטישמיות. זו תגובה מדוייקת לפשעים מסוג זה".

ראש המועצה המרכזית של יהודי גרמניה, יוסף שוסטר, אמר, "מדובר ביום חשוב לגרמניה. גזר הדין מבהיר כי לא תהיה סובלנות לשנאת יהודים ולפגיעה בהם".

דובר הממשלה הגרמנית פרסם גם הוא הודעה. "משפט זה ותוצאותיו הראו לנו כמה חשוב להמשיך את המאבק נגד האנטישמיות ושנאת היהודים".