שוטרים חוסמים את דרכו של חבר הכנסת סמוטריץ'

ח"כ משה ארבל מש"ס שיגר הערב (שני) מכתב לעו"ד קרן בר-מנחם, ראש המחלקה לחקירות שוטרים, בעקבות התנהלות המשטרה כלפי ח"כ בצלאל סמוטריץ' שתועדה בסרטון.

"היום פורסם ברשתות סרטון קשה ובו נראה שוטר נוהג באלימות כלפי חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' שביקש להתקרב לאזור האירוע בבנימין בו נהרג נער במהלך מרדף עם ניידת משטרתית. בסרטון ניתן לראות את השוטר אוחז בחוזקה בחבר הכנסת סמוטריץ', מושך במעילו ומאיים עליו כי ייעצר גם לאחר שחבר הכנסת מזדהה ונשמע אומר לשוטר כי פעולותיו הן בניגוד לדין", כותב ארבל.

לדבריו, "מדובר כמובן בהתנהלות לא חוקית ולא מקובלת לחלוטין אשר עומדת בניגוד חד לקבוע בסעיף 9 לחוק חסינות חברי הכנסת, זכויותיהם וחובותיהם, התשי"א-1951, שמקנה חופש תנועה כמעט מוחלט לחברי הכנסת למען מילוי תפקידם הציבורי. חבר הכנסת סמוטריץ' הגיע לזירת האירוע לאחר שנודע על מותו הטרגי של הנער אהוביה סנדק ז"ל, ולאחר שנודע כי המחלקה לחקירות שוטרים חוקרת את האירוע לאור עדויות קשות מהמקום על כך שניידת הבילוש של ימ"ר ש"י ניגחה את הרכב בו שהה אהוביה ז"ל, דבר שהוביל אף לפציעתם של כמה מחבריו".

ארבל כותב לראש מח"ש כי "נוכח נסיבות אלו, לא ניתן להתנתק מהתחושה שהנחיית מפקדיו של השוטר שצולם בסרטון -למנוע מחבר הכנסת סמוטריץ' אשר בין תפקידיו בחוק הוא פיקוח על עבודת הרשות המבצעת ולשם כך הוענקה לו חסינותו, מלהגיע למקום - נועדה חלילה לשם טשטוש והעלמת ראיות בזירה קודם להגעת חוקרי המחלקה לחקירות שוטרים. אף שכמובן אין אינדיקציה ברורה לכך, פעולותיו של השוטר מנוגדות לחוק ומעלות חשש כבד ביותר לשיבוש חקירה. ויובהר, בין אם פעולותיו של השוטר נועדו להסתרת חלקה של המשטרה במוות הטרגי, מאי-הכרת החוק או מטעם אחר, הרי שמדובר במעשה חמור ביותר אשר מנוגד לדין, פוגע באופייה הדמוקרטי של מדינת ישראל ובעבודת הכנסת. כידוע, אי-הכרת החוק אינה פוטרת מעונש, אינה מתירה איסורים, וכן מצופה מכל אזרח לפעול כדין גם במצבים שפעולה זו עשויה לגרום לו לאי-נוחות. דברים אלו נכונים ביתר שאת ביחס לשוטרי משטרת ישראל מהם מצופה לנהוג כדין גם אם הדבר יוביל לחשיפת כישלון מבצעי וערכי".

הוא ביקש כי המחלקה לחקירות שוטרים תפתח בהקדם בחקירה בעניין מניעת גישתו של חבר הכנסת סמוטריץ' לזירת האירוע בבנימין ובעניין האלימות שהופעלה כלפיו.

הוא התייחס גם לצורך לבדיקה פנימית במשטרה אודות נסיבות מותו של אהוביה סנדק ז"ל. "לא אוכל לסיים פנייה זו מבלי לציין את ההכרח החשוב לחקור בזריזות, בהגינות וללא משוא פנים את נסיבות מותו של אהוביה ז"ל ואת חלקם של שוטרי מחוז ש"י באירוע. במסגרת האירוע כאמור גם נפצעו מספר נערים שהועברו לבית חולים בעודם אזוקים, בניגוד לכאורה להוראות חוק סדר הדין הפלילי (סמכויות אכיפה – מעצרים), התשנ"ו-1996, ולפסיקה בנושא (עניין רבינוביץ', בג"ץ 7942/19). גם על כך אבקש כי המחלקה לחקירות שוטרים תיתן דעתה. נדמה כי מסכת כשלים עקבית ומסוכנת הובילה למותו הטרגי של נער, פציעתם של נערים אחרים".

"פגיעה בזכויותיהם לפי דין, ובהמשך מניעת גישה לזירת האירוע אף בניגוד לדין מפורש תוך פגיעה בעבודת הרשות המחוקקת ויצירת חשש כבד לשיבוש חקירה וטשטוש חלקה של המשטרה באירוע. נדרשת ואבקש כי תתקיים חקירה מעמיקה לכלל ההיבטים באירוע הקשה כדי להניח את דעתו של הציבור כי גורמי אכיפת החוק ופרקליטות המדינה עושים את עבודתם נאמנה", סיכם ח"כ ארבל.