אלכסיי נבלני
אלכסיי נבלניReuters

זה נשמע כמו עלילה של סרט מדע בדיוני, אך זה קרה במציאות. ארבעה חודשים לאחר שהורעל והוטס בבהילות לברלין על מנת להציל את חייו, הצליח מנהיג האופוזיציה ברוסיה אלכסי נבלני לשכנע את אחד החשודים בהרעלתו לחשוף בפניו פרטים על ניסיון ההתנקשות.

נבלני התחזה לאחד הפקידים הבכירים בקרמלין והתקשר לקונסטנטין קודריאצב, עובד הסוכנות החשאית הרוסית שנחשד כי היה מעורב בנסיון ההרעלה שלו זמן קצר לפני שנבלני עלה על טיסה מטומסק למוסקבה ב-20 באוגוסט.

נבלני ביקש מקודריאצב את פרטי מבצע ההתנקשות "על מנת להכין דו"ח עבור אתה יודע מי בהנהגה".

קודריאצב הבין כי הוא נדרש למסור פרטים חסויים על ההתנקשות אולם הסכים לשתף פעולה עם "הפקיד הבכיר בקרמלין". במהלך השיחה שארכה 45 דקות חשף קודריאצב כי המתנקשים פיזרו את רעל הנוביצ'וק על כל בגדיו של נבלני, לרבות הבגדים התחתונים.

לדבריו מה שהציל את חייו של נבלני היתה העובדה שטייס המטוס החליט לבצע נחיתת חירום באומסק הסמוכה ולא להמשיך עד מוסקבה כמתוכנן, והוסיף כי אם "הטיסה היתה נמשכת עוד מעט זמן המבצע היה מסתיים כפי שתוכנן".

קודריאצב הודה כי לא היה חלק מהמתנקשים עצמם, אולם נשלח מספר ימים לאחר נסיון ההתנקשות לאומסק על מנת "להסיר עקבות" שכללו גם נקיון של בגדיו של נבלני על מנת להסיר את שאריות הרעל.

במהלך השיחה הוא גם נקב בשמותיהם של מעורבים נוספים בנסיון ההתנקשות, וענה בפירוט על שאלותיו של נבלני. כזכור, בשבוע שעבר הכחיש נשיא רוסיה פוטין כי נבלני היה קורבן לנסיון הרעלה מכוון וטען כי לקרמלין לא היה קשר לכך.