נתניהו מצביע בפריימריז
נתניהו מצביע בפריימריזצילום ארכיון: מרים אלסטר, פלאש 90

בכירים בליכוד מעריכים כי לא יתקיימו פריימריז במפלגה. הערכות מתבססות על כך ש"המורדים" גדעון סער, מיכל שיר, ושרן השכל כבר לא במפלגה ונתניהו מעדיף יציבות ולא לזעזע את המפלגה.

לפי הבכירים, הפריימריז יביאו "סוסים טוראיינים" חדשים להיכנס למפלגה. נציין כי נתניהו עדין לא החליט ושומר לעצמו להצניח ולשריין אנשים חדשים לתוך המפלגה.

הבוקר קרא גלעד שרון בנו של אריאל שרון לקיים פריימריז לאלתר: "אנחנו הליכוד נשארנו המפלגה הדמוקרטית האחרונה. חייבים פריימריז לפני הבחירות, אחרת נהיה כמו כל המפלגות הדיקטטוריות. כוחנו בדמוקרטיה שלנו, רק כך נצליח במערכת הבחירות הקשה שלפנינו".

הלילה בחצות התפזרה הכנסת ה-23, פחות מיממה לאחר שמתווה הפשרה בין הליכוד לכחול לבן קרס סופית וחוק התקציב לשנת 2020 לא אושר גם בתום ההארכה שניתנה ב"פשרת האוזר".

לוין: בחצות הכנסת מתפזרת

עם סיום סדר היום במליאה אמר יו"ר הכנסת יריב לוין, "בשעה 00:00 תם המנדט, ומשלא אושר תקציב המדינה לשנת 2020, אני מכריז על התפזרות הכנסת ה-23. אנו מצויים בתקופה מורכבת ומרובת אתגרים, ועם זאת גם מרובת מחלוקות. המחלוקות הקיימות בציבור, מצאו את ביטוין באופן טבעי גם כאן בבניין הזה".

לדבריו, "אנו יוצאים למערכת בחירות לא פשוטה, אני קורא מכאן לכל אחת ואחד מאיתנו, וכל אחת ואחד מאזרחי ישראל – להימנע מלהחריף את המתחים ולעשות ככל שניתן כדי שמערכת הבחירות תתנהל ותסתיים באופן מסודר וללא גילויי אלימות".

"אני מודה לכלל חברות וחברי הכנסת, הנהלת הכנסת ועובדי הכנסת על המאמץ הגדול לקיים שגרה פרלמנטרית בתנאים מסובכים של תקופה מאתגרת זו", הוסיף לוין.

הכנסת הנוכחית עמדה בסימן המשך המשבר הפוליטי שגרם לכך שכל אחת משתי הכנסות שקדמו לה כיהנה פחות מחצי שנה, ומערכת הבחירות שתחתום את כהונתה תהיה מערכת בחירות רביעית בתוך פחות משנתיים.

נתניהו: "אנחנו נגד בחירות. גנץ גרר את המדינה לבחירות"ערוץ כנסת

במהלך הכנסת הנוכחית הוקמה אמנם ממשלה חדשה, הממשלה ה-35 והממשלה החמישית בראשותו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, אולם מיום הקמתה לא הצליחה הממשלה לתפקד כיאות.

הממשלה הנוכחית קמה כממשלת רוטציה (ממשלת חילופים) בראשתם של בנימין נתניהו ובני גנץ בהליך מיוחד, בהתאם לתיקון לחוק יסוד הממשלה שנחקק במיוחד לצורך הקמתה, ואמור היה למנוע מצב שבו אחד הצדדים מנסה להפר את ההסכם.

עם זאת, החוק נוסח כך שנותרה בו פרצה אחת, הנוגעת למצב שבו תקציב המדינה אינו עובר, ופרצה זו היא שאפשרה לנתניהו להביא למצב שבו הכנסת מתפזרת ולמרות זאת ראשות הממשלה איננה עוברת לבני גנץ.