נתנאל אלינסון
נתנאל אלינסוןלביא זמיר

על רקע הרצח המזעזע שהתרחש השבוע בשומרון, קורא ראש מכינת הערבה נתנאל אלינסון לצאת ולטייל באזור הרצח ביום שישי הקרוב. "הרשת מלאה ב'מה אפשר לעשות', אז יש משהו שבעיני הוא מאוד משמעותי ומאוד פשוט: לצאת לטייל בשטח", הוא כותב בפוסט שפרסם בפייסבוק.

"יש משפט שאני אוהב של הפלמ"חניקית רחל סבוראי: "המתיישב קונה את הארץ, החייל מגן עליה, ואילו הטייל והסייר הוא ה'מרגל' הנשלח לתור את הארץ - כי לך אתננה".

"כלומר, יש אבולוציה בקשר שלנו למקומות: קודם מגיע המטייל - זה שיוצר את הקשר, את הקרבה, את האהבה, את החיבור. בלעדיו אין כלום. רק אחר כך יגיע הביטחון שבעקבות המטיילים ואז ההתיישבות".

אלינסון, מדריך טיולים ותושב השומרון לשעבר בעצמו, אומר על האזור בו נרצחה אסתר הורגן: "זה אחד האזורים הכי יפים והכי לא מוכרים בארץ".

"זה אזור שיש בו שילוב של שלושה אזורים: יערות והרים כמו בכרמל, נוף חקלאות אותנטי כמו בשומרון ונופי הים של מישור החוף", הוא מסביר. "מבחינת התיישבות יהודית זה אזור עם שבעה יישובים: קציר, טל מנשה, מי עמי, ריחן, חיננית, שקד ומצפה אילן ועיר אחת, חריש. זה אזור עם הרבה מורשת עברית קדומה".

'בכל מדינה תפקידו של הסייר הוא לגלות את האוייב - אבל אצלנו תפקידו לגלות את המולדת', מצטט אלינסון את בני מהרשק, איש הפלמ"ח, ומרגיע את החוששים להגיע לאזור: "זה אזור בטוח, בתחומי הקו הירוק ומצפון לגדר ההפרדה. דקות ספורות ממחלף עירון שבכביש שש. לסיור ברגליים יש כוח גדול ממה שנדמה לנו. אז בואו פשוט נצא לשטח להכיר את האזור הנפלא הזה".

בהמשך מצרף אלינסון לנוחיות המטיילים, מפה ובה מופיעים כל מסלולי צפון השומרון ופירוטם, כפי שמופיעים בספרו "המדריך למטייל בשומרון", שכתב יחד עם חברו דביר רביב.

פירוט המסלולים:

1. יער ריחן: חורש אלונים טבעי ויפהיפה עם נוף משגע. החניון המרכזי ביער הוא בית היערן בו יש מגדל תצפית נפלא על כל האזור. מבית היערן אפשר לצאת למסלול מעגלי קצר ונהדר (סימון שבילים שחור וכחול) בצל היער.
2. נחל שריה ומי עמי: נחל קצר ומתוק שמתחיל ממושב מי עמי. מחנים את הרכב ביישוב ומשם יוצאים בסימון האדום לכיוון נחל שריה (סימון כחול). בנחל מספר מעיינות, עתיקות, יער אורן קנרי מרשים, גבעות געשיות, פריחה וירוק ירוק ירוק בעיניים.
3. תצפית האנטנה: בנ.ג 515 שממזרח למי עמי תצפית מיוחדת במינה לצפון השומרון, רכס הרי אמיר ודרום עמק יזרעאל. תצפית שעושה סדר בחיבור של האזור הזה בין הים התיכון ליזרעאל, בין השומרון לכרמל.
4. חורבת אום ריחן: יישוב גדול מאוד מתקופת המשנה והתלמוד. פשוט לשוטט בין חורבות היישוב הקדום (אין שביל מסודר), שבו מואזוליאום יפהיפה (קבר מפואר וגדול). המסלול מתחיל מהכפר אום ריחן שהוא כפר ציורי קטן ושקט.
5. אל אחוואט - עירו של סיסרא: לומר את האמת - אתר די קטן ולא הכי מרשים - אבל אדם זרטל הוציא ספר שלם רק על האתר הזה, הספר "סודו של סיסרא" אז מה לא תהיו שם? לטענת זרטל העיר הזו היא חרושת הגויים של סיסרא והיא טומנת מאחוריה סוד גדול על מי היה סיסרא ומה מהלך הקרב הגדול ביותר בספר שופטים: קרב דבורה וברק בסיסרא. האתר נמצא בקטע המערבי של דרך הביטחון של היישוב קציר ויש אליו שילוט מתוך היישוב.
6. סיור רכוב ביישובים טל מנשה, חיננית, שקד וריחן: לא מסלול, אבל פשוט מותק של יישובים. בתוך נוף ציורי. סעו לשם, תשוטטו תקנו איזה משהו לשבת בחנויות המקומיות (אם יכתבו בתגובות אוסיף). אחלה דבר
7. למתקדמים: נסיעה 12 דקות דרומה ליישוב מבוא דותן וחוות מבוא דותן שבהם יש מרפסת תצפית פסיכית שצופה אל כל עמק דותן המרהיב, ממש מתאים לפרשת השבוע שעוסקת במפגש אחי יוסף. עמק דותן: המקום ממנו נמכר יוסף, בו ניצח אלישע הנביא את צבא ארם, בו כרתה יהודית את ראש הולפרנס, בו היה קרב השריון הגדול של מלחמת ששת הימים.

"שישי הקרוב מזג אוויר נהדר, פשוט להתניע את הרכב ולצאת לאזור הנפלא הזה", הוא קורא.