עודד פורר
עודד פורר צילום: חזקי ברוך

הצעת החוק של ח"כ עודד פורר שעברה לאחרונה בכנסת לשלילת אפוטרופסות של הורה המואשם ברצח או בניסיון רצח של בת הזוג או בעבירות של אינוס כנגד ילדים, באה לשלול סופית את חזקת החפות של גברים.

גם אם יש בעיה במקרים בודדים סביב שאלת האפוטרופוסיות של אחד ההורים, כמו זה של אביעד משה, אין הדבר מצריך חקיקה מיוחדת. בלא מעט מקרים שבהם אימהות פגעו בילידיהן, לא רק שהדבר לא הוביל לשלילת האפוטרופוסיות אלא אף הוחרג בחוק העונשין באמצעות סעיף "המתת תינוק בידי האם" וסעיף "המתה בנסיבות של אחריות מופחתת".

גם חוק האפוטרופוסיות, במתכונתו טרם התיקון, אפשר לבית המשפט לשלול אפוטרופוסיות מהורה. לכן לא מדובר בהצעת חוק שנועדה לתקן עוול, אלא כזו שיוצרת אותו: חקיקה נגד גברים בלבד, תוך שלילת חזקת חפותם.

הצעת החוק הזאת היא המשך ישיר של קמפיין ההסתה המיזאנדרי שמוכר כ"קמפיין השופטים" של ידיעות אחרונות, שקלמן ליבסקינד הוכיח שמבוסס על נתונים שיקריים ונועד להטעות את הציבור. מתחילה להסתמן השיטה: הסתה שמובילה לחקיקה נגד גברים.

קמפיינים שנעשו בעבר מוכיחים את השיטה הזאת. ארגוני הנשים ושלוחותיהן הרימו שני קמפיינים ענקיים ברשתות בשנים האחרונות, הראשון קמפיין "אחת מתוך אחת" והשני "קמפיין האותיות".

קמפיין "אחת מתוך אחת" התחיל סביב יוני 2013, קמפיין שנועד להעלות את המודעות להטרדות מיניות. בפועל, הקמפיין כלל מסע ההפחדה של נשים על ידי ארגוני הנשים והסתה כנגד גברים באשר הם. שינויי החקיקה לא איחרו להגיע, כאשר כבר באוג' 2013 שונה סכום הפיצוי ללא הוכחת נזק מ-50 אלף, ל-120 אלף שקל לנפגע/ת הטרדה מינית. נוסף על כך, חוק הסרטונים של יפעת קריב מ"יש עתיד" עבר בקריאה שלישית בתחילת ינואר 2014.

בספט' 2015 עלה לאוויר "קמפיין האותיות" שבמהלכו גולשים שינו את תמונת הפרופיל ברשתות החברתיות לאות הראשונה בשמם. הדבר נעשה לאות הזדהות עם נפגעות תקיפה מינית, אשר מיוצגת בתקשורת באופן דומה. בפועל, אותו קמפיין לא הבדיל בין תומך לבין נפגע ויצר מצג שווא של ריבוי מיקרים, תוך הסתה מתמשכת נגד המין הגברי כולו. שינויי החקיקה לא איחרו להגיע גם הפעם, כאשר במקרה זה נבלם תהליך השינוי בחוק חזקת הגיל הרך, שינוי מתבקש והכרחי.

לספקנים שבינינו אזכיר את ME TOO, קמפיין שהגיע אלינו בכלל מחו"ל והתחיל בהאשטג של אליסה מילאנו, תוך קריאה לנשים לחשוף את מקרי ההטרדה שהן עברו. אותו קמפיין שינה הרבה מאוד דברים בחברה הישראלית, הבולט שבהם הוא: שגברים רבים כולל כותב שורות אלו, פשוט הפסיקו להתחיל עם נשים מחשש לתלונה על הטרדה מינית, אבל דבר אחד הוא לא שינה: את החקיקה. עם זאת, הקמפיין הוביל גם להקמת ועדה בנושא תוך הקצאת עשרה מיליון שקלים. בראש הוועדה עמדה אווה מדז'יבוז, המנכ"לית הנוכחית של הרשות לקידום מעמד האישה.

החדים שבינינו וודאי יזכרו גם את הצעת החוק של קרן ברק מהקיץ האחרון, למניעת אלימות כלכלית, הצעת חוק שהועלתה לאחר הסתה מתמשכת ברשתות החברתיות בעקבות אירוע האונס באילת, הסתה שנמשכה כמעט חודשיים רצוף.

יש אמירה ישנה באנגלית שאומרת שהתזמון הוא הכול, הפעם היא נכונה מתמיד. התזמון חושף את השיטה בצורה מאוד ברורה: זו לא מקריות, זו מדיניות.

מצאתם טעות בכתבה או פרסומת לא ראויה? דווחו לנו