משה אבוטבול
משה אבוטבולצילום: אברהם הלל שרייבר/TPS

על רקע רפורמת הקבורה בצה"ל, לפיה יקברו חיילים יהודים וגויים זה לצד זה, פנו בארגון תורת לחימה לחברי כנסת בבקשה לקדם את חוק הרב הצבאי הראשי ולחזק את הרבנות הצבאית מפני לחצים משמאל בתוך ומחוץ לצבא.

בהובלת ח"כ משה אבוטבול (ש"ס) חתמו חברי הסיעה חברי הכנסת ינון אזולאי, יוסף טייב ואוריאל בוסו על החוק אותו יזם לבקשת הארגון חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' (ימינה) כבר ב2018, והניחו אותו מחדש על שולחן הכנסת.

הצעת החוק מבקשת להסדיר את תהליך מינויו של הרב הצבאי הראשי ולקבוע את עצמאותו המקצועית-הלכתית.

כיום בצה"ל ישנם מספר בעלי תפקידים שכפופים אמנם מנהלתית לרמטכ"ל אך עצמאיים בסוגיות המקצועיות שתחת אחריותם, כמו מפקד גלי צה"ל והפרקליט הצבאי הראשי.

על פי הצעת החוק יצטרף אליהם גם הרבצ"ר שיהיה בעל עצמאות מקצועית- הלכתית ועם קשר למועצת הרבנות הראשית ולרבנים הראשיים.

החוק אף מבקש להושיב את הרבצ"ר סביב שולחן המטכ"ל ולהעלותו לדרגת אלוף. באופן זה יהיה מי שיביא אל שולחן המטה הכללי את השיקולים התורניים וההלכתיים.

בנוסף, החוק מבקש להסדיר את דרך מינויו של הרבצ"ר באמצעות וועדה אשר תורכב מהרב הראשי, רבצ"ר לשעבר, ראש ישיבה, ראש אכ"א ונציגי ציבור בכדי להבטיח את איכות המועמד שיתמנה לתפקיד החשוב.

מארגון תורת לחימה, נמסר לערוץ 7: "גדולי הרבנים, בהם הרבנים הגאונים: הרב יעקב אריאל, הרב דב ליאור, הרב מאיר מאזוז, הרב חיים דרוקמן והרב שלמה אבינר קראו לקדם את 'חוק הרבצ"ר' אותו יזמנו וגובש על ידי חבר הכנסת והשר לשעבר בצלאל סמוטריץ'. במסגרת חוק זה הרבצ"ר יהיה חבר במטה הכללי בדרגת אלוף וכפוף הלכתית ומקצועית לרבנות הראשית לישראל כפי שכפוף הפצ"ר, להבדיל, למערכת המשפטית של מדינת ישראל".

"המציאות כיום, שארגוני שמאל שאין להם השפעה בכנסת רוצים לשנות את צביון המדינה ויהדותה, הם פועלים דרך צה"ל ביודעם כי הצבא אינו גוף דמוקרטי, ויכול לעשות רפורמות בענייני דת בלי הסכמת העם, ומפעילים לחצים משפטיים ותקשורתיים על הרבנות הצבאית בידיעה שהיא לא יכולה להילחם".

בארגון הוסיפו: "האמת היא, כי המעמד החוקי או הדרגה לעולם לא יספיקו. נדרש קול תורני זך ואותנטי, אשר חסר מאד לצה"ל. אך אנו מאמינים כי חוק זה יוכל להעביר מסר חשוב לפיו כנסת ישראל המייצגת את הציבור חפצה כי לצה"ל יהיה 'מרא דאתרא', רב אשר יורה לרמטכ"ל ולשר הבטחון את ההלכה המקובלת במסורת ישראל, ולא כזו הנובעת מלחצים".