משה גפני
משה גפניPhoto by Yonatan Sindel/Flash90

יו"ר דגל התורה ח"כ משה גפני התייחס בסוף השבוע האחרון לתמונה הפוליטית הנוכחית המורכבת והבהיר כי יהדות התורה תשב רק עם מי שיתחייב לקדם את החוקים החשובים "ובראשם חוק הגיוס", כלשונו.

תחילה תקף את מקבלי ההחלטות שהובילו לבחירות. "קודם כל, אנחנו כמו כל הציבור בישראל מצטערים על כך. אנו נמצאים בעיצומו של משבר קורונה, גם בישראל כמו בכל העולם התחלואה גוברת, עסקים עומדים להיסגר ואנחנו צריכים כאן הנהגה מתפקדת, דרושה מנהיגות, כל תחום כאן דורש טיפול אבל במקום זאת הולכים לבחירות. המנהיגות פשטה רגל", אמר בראיון שהעניק ל'יתד נאמן'.

"מבחינתנו, יש שביעות רצון בחלק מהנושאים שמהם חששנו, כמו החוקים האנטי דתיים של כחול לבן שנתקעו. ביום שלישי השבוע הצלחנו ב"ה להוריד מסדר היום את חוק השוויון אחרי שכבר אושר בטרומית ולעומת זאת הצלחנו להעביר בקריאה ראשונה חוקים שחשובים לנו, בהם חוק העדפה מתקנת לחרדים ועוד, כך שתחול עליהם רציפות וניתן יהיה להמשיך לחוקק אותם בכנסת הבאה", הוסיף גפני.

"עם זאת, אנו מצטערים על כך שהולכים לבחירות ואי אפשר להמשיך לתפעל את מה שחשוב לנו כמו קידום חוק הגיוס וכדו', זה חוסר אחריות ממדרגה ראשונה ללכת עכשיו לבחירות. מה גם שאנחנו לא רואים איזשהו שינוי מהותי באופק, מה כבר יקרה שלא קרה בבחירות הקודמות? מי התחייב שהפעם זה יהיה שונה?", תהה.

לדבריו, יהדות התורה תדרוש להצביע בראש ובראשונה על חוקים החשובים לציבור החרדי. "ולכן בפעם הבאה, הדרישה שלנו לכניסה לקואליציה היא התחייבות על כך שאנחנו לא מצביעים על שום חוק עד שלא יקודמו החוקים החשובים לנו ובראשם חוק הגיוס. זה יהיה התנאי המוקדם שלנו, בראש ובראשונה על חוק הגיוס אבל לא רק. על חוק זה ועל חוקים קריטיים נוספים".

"בתחילת הקדנציה הזאת אנחנו הצבענו על דברים שצריך להתנהלות השוטפת. את חוק הגיוס הטילו על גנץ והבטיחו לנו שהוא יקודם, במשרד הביטחון דברים התמהמהו והתוצאה הבלתי תיאמן היא שהכל נעצר ושוב הולכים לבחירות. אין דברים כאלה באף מדינה מתוקנת".

גפני סירב להתייחס לאפשרות שגדעון סער ירכיב את המשמלה הבאה. "בראש ובראשונה מרנן ורבנן גדולי ישראל הם שמחליטים עבורינו ואנחנו נציג בפניהם את כל הנתונים והעובדות ונפעל כפי שיורו לנו. אבל כרגע זה פחות רלוונטי", משיב גפני. "כרגע אין אלטרנטיבות וכרגע, אנחנו הולכים עם נתניהו. נתניהו התחייב לנו כבר בממשלה הקודמת והיו גורמים אחרים בממשלה שלו שלא נתנו לו ליישם, בממשלה שמשום מה נקראה ממשלת אחדות. פחות רלוונטי כרגע לעסוק במי כן, דבר אחד ברור: לא נלך עם מי שלא יבטיח לנו דבר כזה".

"אנחנו מכירים את ההתנהלות של נתניהו, מכירים את ההתנהלות של בנט וגם של סער. להגיד לך שמישהו מהם הוא האידיאלי עבורנו? לא. אנחנו בהוראת גדולי התורה תמיד הולכים ברשימה עצמאית בנפרד מהקבוצות האלה, ואחר כך עושים את החשבון מה ריאלי מבחינתנו. לא נלך עם מי שלא יתן לנו את מה שחשוב לנו".

גפני הסביר את היעדרותו מההצבעה ביום שני בלילה. "לא צריך להגזים, לא מבין את התיאטרון שעשו מזה. לא הרגשתי טוב ובהמלצת הרופא לא הגעתי. למחרת כבר הייתי במליאה עד שעה מאוחרת. אבל ברור שאם החוק היה תלוי בקול שלי ועל זה הוא היה קם או נופל, אין ספק שהייתי מגיע".

"אשר לנתניהו, אני מכיר את השמועות הללו כבר כמה חודשים. זו היתה מלחמה על דעת הקהל מצד הליכוד כדי להדגיש שכחול לבן הם אלה שלא הגיעו להסדר וגררו לבחירות. הרי גם אם החוק היה עובר באותו לילה, מה היה קורה? היו נמנעות בחירות? ברור שלא. הרי כחול לבן מפורקת לחלוטין, עם מי עוד אפשר היה להמשיך?"

"כבר אין כחול לבן, הם התפרקו ולכן ברור שגם אם הבחירות היו נדחות הממשלה לא היתה מחזיקה מעמד. וכאן צריכים בליכוד להבין משהו חשוב: הפרטנר שלהם זה לא כחול לבן כי הם יורדים לאזור אחוז החסימה, תשומת הלב צריכה להיות מופנית לסער ולבנט, הם מתיימרים כעת לקחת את ראשות הממשלה. נתניהו טועה כשהוא מפנה את האש לכיוון הלא נכון. מי שרלוונטי מבחינתו כרגע זה סער ובנט".