וטרינר
וטרינרצילום: shutterstock

בעבור הרבה אנשים בעולם, חיות מחמד הן דרך להרחיב את מעגל האחריות שלנו, להפיג בדידות ולמצוא חבר לחיים. זוגות רבים בוחרים לאמץ כלב כתחליף או כהכנה לתינוק, משפחות רבות בוחרות לאמץ במקום להביא עוד ילד, ורווקים ורווקות בוחרים לאמץ חיה שתפיג את בדידותם. לפני שבוחרים לאמץ, יש לקחת בחשבון את האחריות הגדולה שכרוכה באימוץ וגידול חיה ולוודא שאתם יכולים לספק לה את כל צרכיה. בראש ובראשונה, חשוב שתהיה לכם כתובת לוטרינר מקומי. אם אזור המגורים שלכם הוא פחות צפוף, כמו אזור הדרום, ודאו שיש שירותים ווטרינריים בקרבת מקום. למשל, אם אתם גרים באילת, חפשו וטרינר באילת שיש עליו המלצות אך גם ודאו שהוא נמצא במרחק הליכה או נסיעה קצרה.

חשוב להבין כי חיית מחמד, בין אם היא כלב, חתול, אוגר, ואפילו דג, היא כמו בן משפחה. אין סיבה לאמץ אם אין לכם את הזמן והאנרגיה הדרושים והנחוצים להשקיע בחיה שלכם. כמו שלא הייתם מביאים ילד לעולם כשאין לכם את המשאבים הנחוצים והנכונות לטיפול בו, לא כדאי לאמץ חיה כשאתם לא מסוגלים לטפל בה. אין ספק שגם בטיפול בחיה, כמו בתינוק, כרוכים משאבים רבים ויש לדאוג לתזונה נכונה, לפעילות גופנית והוצאת אנרגיה, הרעפת חיבה ותשומת לב, טיפולים, חיסונים, תרופות ועוד.

למה צריך להתכונן כשמאמצים חיה?

יש המון עמותות וגופים שמציעים חיות לאימוץ, בכל אזור בארץ יש סניף מקומי של צער בעלי חיים, ובמוסדות אלו משקמים חיות שנמצאו לרוב ברחוב ומציעים אותן לאימוץ, בדרך כלל כלבים וחתולים. בסניף המקומי יציעו לכם גם שירותים וטרינריים ראשוניים כמו חיסונים ולפעמים אפילו עיקור או סירוס, אך ההחלטה הכי טובה תהיה לחפש וטרינר קבוע, שיכיר את החיה שלכם מרגע האימוץ ויבצע את כל הטיפולים הרפואיים הנחוצים. וטרינרים מומלצים יש בכל הארץ, אך אם אתם גרים באילת, חפשו ברשת וטרינר באילת או בכלל וטרינרים בדרום שמכרים שלכם יודעים להמליץ עליהם כמסורים, מקצועיים ואמינים.

מהבחינה הזו, יש להתכונן לכמה וכמה הוצאות ראשוניות על חיית המחמד: חיסונים - כמו חיסון מרובע לחתולים וחיסון נגד כלבת לכלבים; טיפולים נגד פרעושים או קרציות במידה שהחיה מגיע נגועה בהם, וכן גם טיפולים מונעים נגד טפילים אחרים. כמו כן, לאחר מספר חודשים מומלץ לסרס או לעקר את החיה, על מנת למנוע מחלות בזיקנה, בעיות התנהגות וכן הריונות לא רצויים. הוצאות נלוות נוספות ונחוצות יהיו על מזון, צעצועים, רצועה במקרה של כלב, ארגז וחול במקרה של חתול.

איך לבחור וטרינר?

כפי שצוין, קריטריון חשוב בבחירת וטרינר הוא המיקום שלו. חשוב שהווטרינר של החיה שלכם יהיה וטרינר מקומי. וטרינר באילת, למשל, יוכל לספק שירותי חירום לכל העיר וכן גם ליישובים סביבה. אין ספק שעדיף להיות במרחק הליכה או נסיעה קצרה ממרפאה וטרינרית בכל מקרה שבו החיה שלכם צריכה אבחון וטיפול רפואי דחופים, ואם אתם מתגוררים ביישוב קטן ומרוחק ללא שירותים נרחבים, השאיפה היא להיעזר בשירותי וטרינריה הקרובים אליכם.

למתגוררים ביישובים בדרום הארץ, כדאי לערוך השוואה בין וטרינרים בדרום בעלי המלצות חמות. ניתן לערוך השוואה על בסיס מחיר, נסו להתקשר ולקבל הצעות מחיר על טיפולים ובדיקות שגרתיים: חיסונים תקופתיים, בדיקת דם, מחיר סטנדרטי על ביקור וכו׳. אך ניתן גם לערוך השוואה על בסיס זמינות, במקרה שיותר חשובה לכם רמת המסירות והגמישות שהווטרינר מציע. מרפאה שפתוחה 24/7 יכולה להקל למשל על בעלי חיות שעובדים בשעות בלתי שגרתיות או במצבי חירום הדורשים מענה דחוף.