לאור העיכובים בהחלטת הממשלה בסוגיית הסדרת ההתיישבות הצעירה, ובעקבות האפליה כלפי אותם יישובים אל מול הרצון לקדם הסדרת יישובים בדואיים בנגב, התקיים היום מפגש של ראשי מועצת יש''ע וראשי ההתיישבות הצעירה מול משרד ראש הממשלה.

במפגש קיבלו המשתתפים עדכון על קידום החלטת הממשלה להסדרת היישובים הצעירים התקועה אצל ראש הממשלה נתניהו לצד ניסיונו לקדם את הסדרת ההתיישבות הבדואית מנגד.

יו"ר מועצת יש"ע דויד אלחייני אמר: "יש לנו הזדמנות שאני לא יודע אם תחזור. גם כחול לבן מבחינה מקצועית בשלים לקבל את הנושא של הסדרת ההתיישבות הצעירה. העובדה שהשרים הורידו מסדר היום את החלטת הממשלה בנושא הסדרת הבדואים כי הסדרת ההתיישבות לא עלתה מדברת בעד עצמה. זאת ההזדמנות שלנו ללחוץ על ראש הממשלה להסדיר את ההתיישבות, עוד לפני שטראמפ יסיים את כהונתו".

לדבריו, "השבוע הצוות המקצועי אמור לסיים את המלצותיו לשר הביטחון אבל אנחנו לא מסתפקים בזה. יש לנו את ההיבטים ההתיישבותיים ויש לממשלה חוב מוסרי להסדיר את ההתיישבות ביהודה, שומרון ובקעת הירדן. אסור לנו להרפות ונמשיך להפגין נחישות עד להשלמת המהלך".

אלחייני הדגיש והוסיף, "אנחנו לפני תקופת בחירות ומי שרוצה את הקול שלנו, צריך להראות אותו באמת. לא רק לדבר עליו אלא לבצע מעשים ושלא יספרו סיפורים. זאת החלטה של ראש ממשלה והוא יכול לאשר אותה בראשון."

עוד קרא אלחייני לגדעון סער ונפתלי בנט להביע עמדה ברורה: "קולם של נפתלי בנט וגדעון סער עדיין לא נשמע. אנחנו רוצים לשמוע מהם שהם בעד הסדרת היישובים באופן מידי ולא בעוד שנה-שנתיים ושהם קוראים לראש הממשלה להסדרה".

ראש מועצת גוש עציון, שלמה נאמן קרא גם הוא לסער ובנט לקדם את ההחלטה ואמר: "מי שרואה את עצמו ראש הממשלה הבא ומנהיג את הציבור הימני בישראל, לא יכול להתעלם מהבעיה הבוערת ביותר או הבעיות הבוערות ביותר של ההתיישבות. מתווה הסדרת ההתיישבות הצעירה היא צו השעה ואנו לא יכולים להמתין עם זה יותר ולא נכיר בזכות השתיקה בעניין. מי שרוצה להנהיג אותנו חייב לומר מה דעתו ועמדתו בנושא".

נאמן הוסיף עוד והדגיש: "כחול לבן רוצים להנהיג מדינה. ככה דואגים לתושבים? מפלגת הליכוד, מפלגת השלטון, מפלגה שלנו - איפה את? תביאו מתווה כדי שעוד כמה שנים זה לא ייראה כך".

מנכ"ל מועצת יש"ע יגאל דילמוני אמר: "לא יכול להיות שמתכנסת ישיבת ממשלה אחרי שכל נושא הסדרת ההתיישבות הצעירה נמצא על הפרק ומוכן, וראש הממשלה מביא החלטה להסדרת התיישבות בדואית בעיר ו-3 יישובים בדרום ובהתיישבות הישראלית ביהודה ושומרון כלום. זה דבר שאינו מתקבל על הדעת ואת התודעה הזאת אנו צריכים להגיד כדי שננצח. לא ייתכן שתהיה כאן התעלמות וסתימת אוזניים ועיניים להתיישבות ביהודה ושומרון".

דילמוני קרא גם לסער ובנט להצטרף למאבק: "אנו יודעים שהם אוהבים את יהודה ושומרון, חשוב לשמוע אתכם בעניין".

אורי ברטפלד מראשי פורום ההתיישבות הצעירה: "אנחנו צריכים לשאול את עצמנו איך יכול להיות שכולם מדברים התיישבות צעירה וזה לא עולה להחלטת ממשלה. זה מבחינתנו סטירת לחי מצלצלת".

אוריה לוברבום מראשי פורום ההתישבות הצעירה אמר: "אנחנו אנשי מעשה וחוד החנית של המדינה ששלחה אותנו להתיישב ולא נתנו לנו כלום. אין דבר יותר הומניטרי, צודק והגון מלקחת שליחים ששלחת קדימה ולהעניק להם תשתיות בסיסיות של מים, חשמל ותקשורת. זאת הסיבה שכחול לבן מסכימים למתווה הזה. יש כאן שלוש מפלגות ימין, ביניהם הליכוד, שמעלים הצעת חוק להסדרת התיישבות בדואית ולנו לא נותנים כלום. לא רוצים סיסמאות בחירות של הסדרת התיישבות צעירה, רוצים הסדרה לפני בחירות".

איתי זר מראשי פורום ההתיישבות הצעירה אמר: "אנחנו רוצים החלטת ממשלה שתעניק חיבור הומניטרי לתשתיות באופן מידי. אי אפשר להיות נתונים בחסדיהם של יועמ"שים במינהל האזרחי במשך שנים. השר מיכאל ביטון צודק בכך שהוא אומר שהליכוד שנים בשלטון ולא עשו יותר מדיי וצריך ללכת להומניטרי. אנחנו משרתים במילואים, חיילים בודדים שחוזרים הביתה ואין חשמל. אנחנו רוצים במיידי החלטת הומניטרית לכלל ההתיישבות הצעירה בלי חסדים של אף אחד, לאחר מכן נדון בענייני הקווים, קרקע וכו׳. אם את הבדואים אפשר לחבר, חובה גם אותנו".

יו"ר סיעת ימינה ח"כ איילת שקד פגשה את ראשי מועצת יש"ע ושוחחה איתם על קידום החלטת הממשלה להסדרת ההתישבות הצעירה.

שקד הבהירה כי היא עושה כמיטב יכולתה מהאופוזיציה לפתור אתה בעיות המשפטיות וכי הם צריכים להפעיל לחץ פוליטי על הממשלה.

לדבריה, "חלון ההזדמנויות הולך ונסגר. אני קוראת לכל שרי הליכוד להפעיל לחץ פוליטי על ראש הממשלה נתניהו ועל שר הביטחון גנץ ולהביא את החלטת ההמשלה שהכינו הנגבי וביטון. מדובר בהסדרה של כ 46 ישובים שזכאים לחיים נורמליים".