עמית הלוי ואמיר אוחנה
עמית הלוי ואמיר אוחנהצילום: המכללה למדינאות

ח"כ עמית הלוי (הליכוד) פנה הערב (ראשון) לשר לביטחון הפנים אמיר אוחנה במכתב בו הוא קובל על התנהלות היחידות החוקרות של משטרת יהודה ושומרון כלפי נוער הגבעות.

"בימים האחרונים, בעקבות מותו של אהוביה סנדק ז"ל, נחשפתי לשורה של עדויות ותחקירים, שהעלו תמונה קשה מאוד לגבי המתרחש במפלג לפשיעה לאומנית בימ"ר במחוז ש"י, התנהלות המחייבת לטעמי את התערבותך", כותב הלוי לאוחנה.

"כידוע, מותו של אהוביה עדיין בחקירה ואני רוצה לקוות שעל אף ניסיון העבר, חקירת מח"ש תוביל לגילוי האמת ולמיצוי הדין כנדרש בהתאם למסקנות. המחשבה שהרכב המשטרתי נגח במכוון ברכב בו נסעו אהוביה וחבריו והביא למותו היא מזוויעה, לא פחות ממנה הפרסומים על פיהם, אהוביה נותר לדמם למותו ללא טיפול, למרות דרישת חבריו הפצועים", הוא מוסיף.

לדברי הלוי, "לנושא המכונה 'נוער הגבעות' ישנם היבטים שונים הדורשים התייחסות מערכתית,
אבל חייבת להיקבע מדיניות ברורה השוללת מכל וכל שימוש בכח, השפלה או פגיעה מכל סוג אחר, כחלק מפעולות השיטור, למעט מקרים חריגים הקבועים בחוק בהם השימוש בכח הכרחי להגנה על השוטרים או על הציבור. למרבה הצער התמונה העולה מעדויות רבות שהגיעו אלי היא הפוכה, לפיה, הפרקטיקה השגרתית של שוטרי הימ"ר כלפי הנערים כוללת אלימות, ביזוי והתעמרות שאין בהם צורך למטרות אכיפת החוק. עושה רושם שהיחס נובע משנאה ועוינות כלפי הנערים וניצול משימות השיטור גם למטרות של נקמה וענישה. באופן ספציפי, הפרקטיקה של ניגוח כלי תחבורה על ידי מי מהשוטרים התרחשה כבר לפחות 3 פעמים ואף זכתה להתייחסות ברורה של בית משפט לפני שלש שנים בדרישה להוציא שיטה זו מנוהל המרדף".

ח"כ הלוי טוען כי "משטרת ישראל משקיעה תקנים רבים בימ"ר מחוז ש"י בכלל ובמפלג לפשיעה לאומנית בפרט. למרות ההגדרה הרשמית שהמפלג יעסוק בפשיעה לאומנית משני הצדדים, העיסוק בפשיעה לאומנית ערבית הוא אפסי ותלונות מסוג הזה מועברות דרך קבע לתחנות מקומיות, במקום להיחקר בימ"ר. הפעילות אם כן מרוכזת כולה בנוער הגבעות. פעילות זו נגועה בדה-לגיטימציה של נערי הגבעות ללא היכרות והבנה של אוכלוסייה זו. התרשמותי היא שדה-לגיטימציה זו מתדרדרת לדה-הומניזציה ומייצרת אווירה של התרת דם כלפיהם".

הוא מבקש מהשר אוחנה לעקוב באופן אישי וקרוב אחרי חקירת מח"ש ותוצאותיה.

"הדבר החשוב ביותר, יש להוביל שינוי מערכתי בליקויים האמורים בעבודת ימ"ר יו"ש. אני סבור שהדבר מחייב בדיקה מקיפה ודקדקנית של היחידה ונהליה, אודה אם נוכל בשלב הראשון לקיים מפגש בלשכתך עם נציגי נוער זה ובני משפחותיהם, כדי שתוכל לשמוע באופן בלתי אמצעי את קולם, ואת תמונת המצב בשטח לדידם", סיכם הלוי את מכתבו.