המשטרה אוכפת את הסגר
המשטרה אוכפת את הסגרצילום: Yonatan Sindel/Flash90

פרופ' אשר אלחיאני, מרצה במחלקה לניהול מערכות בריאות באוניברסיטת אריאל ולשעבר מנכ"ל קופת חולים מאוחדת ומנהל בית החולים מאיר בכפר סבא טוען שהסגר הנוכחי לא רק מיותר אלא גם מזיק.

"לא היה צריך גם את הסגר הראשון. אבל אם הראשון לא הצליח למה היינו צריכים את השני? ואם השני לא הצליח למה אנחנו נזקקים לסגר שלישי? מאז מגיפת הדבר במאה ה-15 לא נזקקו לסגרים בשביל למגר מגיפות. סגרים לא מנצחים מגיפות אלא רק מאריכים אותן. סגר הוא נשק יום הדין שמועיל לתקופה קצרה מאוד וגורם להרבה מאוד נזקים לצד זאת. סגר אינו מטפל במחלה עצמה", אומר אלחיאני.

לדבריו, במקום לסגור, יש למקד את הטיפול באוכלוסיות הסיכון. "יש לנו מחלה, שבהתחלה היינו בפאניקה ממנה, אבל ראינו שהמגיפה ממוקדת ופוגעת בעיקר באוכלוסייה הקשישה עם בעיות ומחלות רקע. לכן צריך למקד את הטיפול באוכלוסייה הזו ולא לתת עונש קולקטיבי לכולם".

"יש לנו מיליון ומאה אלף קשישים בארץ ואם היינו משקיעים בהם מיליארד שקלים לא היינו צריכים לבזבז 200 מיליארד על סגירת המשק. כמעט שנה אנחנו לא מצליחים למפות את הקשישים, לדאוג להם, להצמיד להם מתנדב או איש מקצוע שיטפל בהם. אם היינו מצליחים לבודד אותם אבל לא לפגוע בהם חברתית, היינו יכולים לשחרר את כל השמונה-תשעה מיליון האחרים לחיות חיים רגילים".

פרופ' אלחיאני מתייחס גם לסוגיית החיסונים. "עכשיו כשיש חיסון, זה עוד כלי, שיכול לעזור לנו לשחרר אותם. אני לא יכול להבין למה לא בודקים נוגדנים לכל הקשישים, אולי חלק מהם יכולים לצאת החוצה? למה אנחנו לא דואגים להם לשעות מסויימות שיוכלו לצאת החוצה, לדאוג להם לתחבורה ייחודית? אנחנו מערבבים הכל ובמקום למקד את המלחמה יורים לכל הכיוונים".

"השאלה היא מה יהיה אחרי הסגר: מיליון מובטלים וחברה מפורקת? הרי יבואו עוד מגיפות. הוירוס הבא יימצא חברה הרבה יותר חלשה, פחות בריאה, יותר ענייה, פחות משכילה. אם כבר הגענו עד לכאן ואנחנו רואים משהו באופק, קודם כל נחסן את האוכלוסייה המבוגרת ואז נשחרר את האחרים, את המשק כדי שאנשים יתפרנסו ויחיו", הוא מוסיף.

לדבריו, "אני שמח שביטלו את עצירת הלימודים. בשום מקום בעולם המערבי לא עוצרים לימודים בסגרים, רק אצלנו".

לשאלה אם היה מייעץ לראש הממשלה, מה היתה המלצתו כעת עונה אלחיאני, "אני אומר לו, 'קודם כל בוא נתמקד באוכלוסייה הקשישה, נטפל בה ונדאג לה מכל הכיוונים ונשמור עליהם שלא יימאסו עליהם חייהם'".

"במקביל, נשחרר את המשק ונזרז את החיסון לאוכלוסייה הזאת, תוך שנמנע הדבקה שלהם. כי שמעתי סיפורים על כך שבאים הקשישים ויחד איתם באים צעירים והמקום הופך למרכז הדבקה במקום מרכז חיסון. צריך לדאוג להם לשעות חיסון שלהם, לחזק ולהמריץ את החיסונים בבתי האבות וכמובן להכין תוכנית לחיזוק מערכת הבריאות בבתי החולים וגם בקהילה – כי זו שמערכת שמטפלת ברוב החולים".

"אנחנו לא חיזקנו את בריאות הנפש ולא טיפלנו בזה מספיק. מדברים על עלייה בשתיית אלכוהול ועישון והדברים הללו גורמים הרבה נזקים לחברה. צריך להכין תוכנית ליציאה מהקורונה, לא רק מהסגר ולהפסיק לסגור כל הזמן. כל יום של סגר עולה לנו מיליארד שקלים. כל יום כזה שווה הרחבה לפעמיים הרחבת סל הבריאות. בית חולים נוסף בנגב עולה כמו יום של סגר. אז במקום לסגור, בואו נתחיל שיקום של מערכת הבריאות, טיפול באוכלוסיות החלשות והבראת החברה תוך דאגה שהיא תהיה מוכנה גם למגיפה הבאה", מסכם פרופ' אשר אלחיאני.