לימודים פרונטליים מגבירים הדבקה?

מחקר שנערך על ידי חוקרים ישראלים ואמריקנים מגלה שבגילאי תיכון גוברת ההדבקה לאחר חזרה לביה"ס. מה המשמעות למערכת החינוך בישראל?

ניצן קידר - ערוץ 7 , י"ד בטבת תשפ"א

לימודים פרונטליים מגבירים הדבקה?-ערוץ 7
תלמידי תיכון. אילוסטרציה
צילום: יוסי זליגר, פלאש 90

חוקרים מאוניברסיטאות בן גוריון בנגב והרווארד בחנו את קצב ההדבקה בנגיף הקורונה בילדים, לאחר פתיחת בתי ספר במדינת פלורידה.

הם גילו שבמחוזות בהם פתחו את בתי הספר ללימודים פרונטאליים, נצפתה עלייה בהדבקות נגיף הקורונה, במיוחד בגילאי התיכון, לעומת מחוזות בהם בתי ספר לימדו מרחוק.

אורן מירון, דוקטורנט של פרופ' נדב דוידוביץ', מהמחלקה לניהול מערכות בריאות באוניברסיטת בן-גוריון בנגב, עקב אחר נתוני תחלואה במשך עשרה ימים לפני פתיחתם מחדש של בתי הספר ללימודים פרונטאליים ובמשך עשרים ימים נוספים לאחר מכן.

באמצעות השוואת בתי ספר שנפתחו מחדש עם בתי ספר שהמשיכו בלימוד מרחוק, נצפתה עלייה בשיעור התחלואה בנגיף הקורונה, במיוחד בטווח הגילאים 14-17.

בראיון לערוץ 7 מדבר מירון על ההשלכות האפשריות למערכת החינוך הישראלית.

"היתרון של המחקר שלנו הוא שיש שם מחוזות שחלקם לימדו מרחוק וחלקם פיזית ולכן זה נותן מבט קצת מדוייק להשפעות של כל פרמטר. אני חושב שיש גורמים במשרדי הבריאות והחינוך רואים את הנתונים ולכן אנחנו לא אומרים שמישהו טועה, אלא שיש עדות ממדינה גדולה בארה"ב שיש בעייתיות עם פתיחת מערכת החינוך באופן פרונטלי".

"המחקר העלה שיש רמה של סיכון בגיל הזה ואי אפשר להניח שדינם של תיכוניסטים זהה למצבם של ילדים בני חמש. לבני החמש יש מידה יחסית גבוהה יותר של עמידות, אל מול הדבקה גבוהה יותר משמעותית אצל התיכוניסטים אחרי פתיחה פיזית", מוסיף מירון.

לדבריו, "אנחנו לא באים לומר בוודאות מה הצעד הנכון לישראל כי זה תלוי באפשרויות שלנו לפתיחה בטוחה. אבל אם אנחנו צריכים לתעדף, התיכוניסטים הם שכבת הגיל שבה כדאי יותר לבחון לימודים מרחוק".